Kinect Disneyland Adventures

Kinect Disneyland Adventures is exclusief voor Xbox 360

Iedereen die wel eens in een park van Disney is geweest weet wat voor magie het heeft. Alle Disneyfiguren bij elkaar, mooie attracties en een geweldige sfeer. De nadelen horen er natuurlijk ook bij, de lange rijen, de drukte en het prijskaartje dat aan alles hangt. Daarom komt Microsoft nu met Kinect Disneyland Adventure, zodat je het Disneyland-gevoel in je woonkamer kunt beleven. Is het een sprookje van een game geworden, of moet dit spel voor tienduizend jaar worden opgesloten?

disney

Disneyland Adventures is een game die de gedachtegang ‘breng het park in je huiskamer’ wel heel letterlijk neemt. Het is namelijk in principe een free-roaming game. Je bent vrij om door heel het park, Disneyland California, te lopen. Dit park hebben ze letterlijk schitterend nagemaakt. Het is natuurlijk niet allemaal identiek, maar het scheelt niet al te veel. Hierdoor is het al snel een feest der herkenning. Het park lijkt ook wel redelijk op Disneyland Parijs dus ook de meeste Nederlanders zullen affiniteit met het uiterlijk van het park hebben. Als klein jongetje of meisje loop je door het park en kun je kiezen om allemaal kleine missies op te lossen voor figuren uit Disneyfilms, of gewoon lekker attracties in te gaan.

disney

Disney in je huiskamer
De attracties moet je dan weer niet zo letterlijk nemen. Hoewel je in de wat kleinere attracties zoals een ronddraaiend vliegtuigje gewoon plaatsneemt, ligt het hoofdgedeelte van de game in de achttien grotere attracties. Het gaat hier om bijvoorbeeld Space Mountain, Pirates of the Caribbean en It’s a Small World After All. Hier verandert het spel in een opeenstapeling van minigames. Aangezien de game duidelijk is gericht op kinderen zijn ze niet al te pittig en werken ze vooral op een basis van repetitie. Tijdens It’s a Small World After All zul je eerst met je lichaam een bootje moeten roeien naar alle delen van de wereld. Daar moet je de plaatselijke dansjes nadoen en na afloop krijg je een mooie badge! Dit uiteraard met het heerlijke verslavende deuntje op de achtergrond. Tijdens Matterhorn Bobsled zit je samen met Goofy op een besneeuwde berg en moet je ontsnappen van de ijsyeti’s. Ontwijken gebeurt door je lichaam heen en weer te bewegen en sneeuwballen kun je gooien door die motie na te doen.

disney

Schreeuwen tegen de teevee
Hoewel de sfeer en de muziek geweldig zijn in deze attracties, werkt het spel soms niet lekker. Niet alle bewegingen die je maakt worden geregistreerd door de game waardoor vaak dingen misgaan. Danspasjes die niet worden gezien, wanneer je naar links wil roeien in een boot doet de game het andersom et cetera. Ook het navigeren door het park werkt niet altijd vlekkeloos. Door je arm naar voren te bewegen loop je vooruit. Ook dit registreert het spel niet altijd. De speler heeft ook een draaicirkel waar een vrachtwagen nog een puntje aan kan zuigen, dus het gaat soms nog wel stroef. Deze Kinect-gerelateerde fouten gebeuren niet altijd, maar wanneer ze gebeuren zijn ze wel vervelend. De rest van de Kinect-functies in de game werken wel tof. Vooral de spraakmogelijkheden zijn erg goed. Je kunt ongeveer alles wat er gebeurt roepen, dus of je nou wil knuffelen met Mickey Mouse of een attractie in wil gaan, roep het tegen je televisie en het gebeurt.

disney

Tutututu-tu-tutu
Grafisch is de game behoorlijk sterk. Het park is goed gevuld met mensen en tijdens de minigames verschijnen er veel grafische effecten. Waar de game echt in uitblinkt is de muziek en de algehele sfeer. Overal in het park hoor je Disneyliedjes en andere liedjes die bij attracties horen. Je zou bijna expres in de wachtrijen plaatsnemen om de liedjes af te luisteren. Ook de stemmen zijn goed ingesproken. Ongeveer elk bekend Disneyfiguur zit erin en de stemmen hiervan zijn gewoonweg goed. De missies die zij jou geven bestaan vaak uit ‘loop hierheen en verzamel dit voor mij’, zodat je in een nieuw deel van het park komt.

Conclusie:
Kinect Disneyland Adventures is een game die precies is zoals het park is, leuk voor jong en oud. Hoewel de game gericht is op jonge kinderen is het voor de wat oudere gamers geweldig om door het park te lopen en de verschillende attracties in te gaan. De gameplay is meer gericht op de wat kleinere spelers, het herhaalt zichzelf vaak en de game vereist niet heel veel van je, gameplaytechnisch gezien. De sfeer in de game is geweldig, je hebt echt het gevoel dat je door het park loopt. Helaas werkt het navigeren door het park en de minigames niet altijd vlekkeloos omdat de Kinect in dit spel niet alles goed registreert, maar daar zullen de kleinsten onder ons lak aan hebben. Kinect Disneyland Adventures biedt een reis door het Disneyverleden en het is een hele leuk reis geworden.

Cijfer
+ Geweldige sfeer
- Kinect registreert niet alles