Move Mind Benders

Exclusief voor PlayStation 3 met PlayStation Move

Header

Drie games voor een heel zacht prijsje op één disc. Vaak voorspelt dat niet veel goeds. Maar wat als deze Move Mind Benders heet en de games Tumble, Lemmings en Echochrome II erop staan? Mijn denkpet op, PlayStation aan en even controleren of de PlayStation Move is opgeladen.

Tumble is een soort Jenga voor PlayStation Move. Je start in een arena met allerlei soorten blokjes van allerlei materiaal gemaakt. Je pakt een blokje door de Move te gebruiken. Deze kun je dan door hele precieze bewegingen kantelen, draaien en in de diepte manoeuvreren. De blokjes moet je slim stapelen om een zo hoog mogelijke toren van de beschikbare blokjes te bouwen. Een glazen blokje is gladder, dus de kans dat blokjes ervan afglijden is groter. Dit vergt naast de vele vormen een tweede aandachtspunt. Hoe hoger je komt, hoe hoger je score. Dit spel laat heel duidelijk zien dat de Move heel precies je bewegingen registreert. Dat het spel daarnaast toch nog blijft boeien omdat je een zo hoog mogelijke score wil behalen is natuurlijk mooi meegenomen.

TumbleTumble

Echochrome II is pure kunst. Je gebruikt de Move als zaklamp en door met licht en schaduw te spelen laat je jouw poppetje van A naar B lopen. Het kan alleen op schaduw lopen en natuurlijk zijn er allerlei belemmeringen om bij je doel te komen. Sterker nog, soms zie je het einddoel nog niet omdat het in een bepaalde hoek beschenen moet worden. Er zijn zo'n honderd verschillende levels, die je hersenen soms danig laten kraken. Al deze levels zijn daarnaast nog op twee andere manieren te spelen. In de tweede variant moet je poppetjes op je weg van A naar B verzamelen en bij de derde variant moet je het afgelegde pad in een bepaalde kleur verven. Elke stap die je poppetje neemt, kleurt het stukje pad dat hij genomen heeft. Het spel staat dus garant voor driehonderd levels puzzelplezier in een creatieve omgeving.

Lemmings is een nog niet eerder verschenen spel voor PlayStation Move. Het concept is simpel: je moet je lemmings van A naar B laten lopen. Onderweg moeten ze ravijnen oversteken, tunnels graven en meer. Hiervoor moet je lemmings opofferen door ze acties te laten ondernemen. Dit oeroude spelletje is nog steeds erg verslavend en prima te spelen door middel van de Move. Het enige dat soms wel heel nauw komt is het moment dat je een lemming een actie laat ondernemen. Een seconde vroeger of later betekent het mislukken van het level. Voor de rest werkt de Move erg goed mee. Lemmings heeft zich al zo vaak bewezen naar alles geport te kunnen worden, omdat het zo verslavend blijft de domme beestjes te redden van de ondergang, dat het niet verbaast dat het met deze port ook weer gelukt is.

LemmingsLemmings

Drie topgames op één disc, wat kan er misgaan? Nou, het hoofdmenu. Je start het spel op en je komt in een menu terecht waar je één van de drie titels van de spellen kiest. Het grote probleem is, dat als je eenmaal gekozen hebt, je met geen mogelijkheid weer in dit menu kunt komen. Ben je de Lemmings zat en wil je Echochrome II opstarten, dan moet je het spel beëindigen. Een fout dat laat zien dat deze voor de rest prima compilatie snel in elkaar gezet is. Gelukkig is de laadtijd niet enorm, maar een menu waar je nooit meer terug kunt komen is slordig.

Mocht je geen enkele game hebben van deze compilatie, dan is dit geen hersenkraker: voor iedereen die voor een zacht prijsje drie sterke Move-puzzelgames wil aanschaffen, is Move Mind Benders een goede keuze. Tumble is meer een uitgebreide techdemo, maar daagt je wel uit een betere score te willen halen. Lemmings is zoals altijd erg verslavend en Echochrome II is mijn persoonlijke favoriet. Wil je puzzelen, dan is dit het compilatiepakket waar je op gewacht hebt. Deze disc zorgt er in ieder geval voor dat je PlayStation Move steeds weer opgeladen moet worden. Alleen jammer van dat hoofdmenu.

Cijfer
+ drie goede games voor weinig
- terugkeren in hoofdmenu is onmogelijk