Family Trainer Magical Carnival

Exclusief voor Nintendo Wii.

Het is december en dat betekent weer dagen en avonden van families bij elkaar. Met dat in het achterhoofd komt Family Trainer Magical Carnival in de juiste tijd van het jaar. Aan mij de eer om dit familiespektakel uit te proberen en te voorzien van een objectieve mening. Met toch wel een voorliefde voor kermisachtige spellen op de Wii ben ik dan ook aan dit project begonnen.

Magical Carnival is het vierde deel in de Family Trainer-serie. Het geheel speelt zich af op een combinatie van een grote kermis en een circus. Met de bijbehorende mat op de vloer is het vanaf het begin al duidelijk dat het een spel is voor actieve mensen. Het geheel is onderverdeeld in vijf gedeeltes, een piratendeel, een circusdeel, een spookhuisgedeelte, een magisch deel en een kermisdeel. In alle delen zijn meerdere korte spelletjes te spelen, waarbij je voor alle spellen de mat moet gebruiken.

Family Trainer Magical Carnival Family Trainer Magical Carnival

Beginnen is winnen
Bij gebrek aan huisgenoten ben ik in mijn eentje begonnen aan Magical Carnival. Er is een keuze te maken tussen een viertal onderdelen, waarbij ik koos voor de meest uitgebreide mogelijkheid. Het doel is hierbij in elk onderdeel de spellen zo goed mogelijk te spelen. Hiermee kun je enerzijds nieuwe spellen vrijspelen en anderzijds zorgt een hoge score ervoor dat er meer bezoekers naar je kermis komen. Dat er met dit laatste overigens verder in het spel niets meer gebeurt vond ik wel een kleine teleurstelling. De spelletjes zijn echter zo leuk en vermakelijk dat die de teleurstelling snel doen wegebben.

Het eerste wat mij opviel was het feit dat het hele spel in het Engels is gemaakt. Voor de zekerheid nog even op de doos gekeken, maar er staat echt een PEGI-rating 7 op. Nu heb ik wel wat familie en vrienden in deze leeftijdscategorie en ik ben er van overtuigd dat deze kinderen dit niet gaan begrijpen. Zonder ouders die het voor de kinderen vertalen zal het spel snel in een kast verdwijnen.

Magical Carnival Magical Carnival

Simpelheid kan best leuk zijn
De spelletjes zelf zijn op zichzelf erg leuk om te doen. Achter een aap aanrennen op een piratenschip, op een circusbal lopen, ballroom dansen, vliegen op een bezemsteel, allemaal simpele spelletjes voor het makkelijke vermaak. Wat dan weer tegenviel was dat bij elk spel het einddoel prima wordt uitgelegd, maar dat er vrijwel niet wordt verteld welke handelingen je op de mat moet doen. Als je dan rekening houdt met het feit dat je de ene keer een knop ingedrukt moet houden, een andere keer de knop moet bashen en later weer op het juiste moment de knop moet indrukken moet je de spelletjes soms vier keer spelen voor je doorhebt wat nu eigenlijk de bedoeling is. Dit alles maakt voor mij dat het spel redelijk snel vervelend begon te worden.

Magical Carnival Magical Carnival

Het groepsgevoel
Om toch te kijken of de eerste gevoelens van jammer niet door een singleplayer kwamen ben ik met het hele pakket onder de arm naar een gezin getogen met twee kleine kinderen. Al snel bleek mijn gevoel juist. De twee dames hebben zich prima vermaakt en konden zich blijkbaar een stuk minder storen aan het Engels en het gebrek aan uitleg dan ik. Met name de battlemode, meerdere spellen achter elkaar via een soort rad van fortuin, is erg leuk om met een groep te doen. Leuk detail is dat de battles met een maximum van 10 personen kunnen worden gespeeld met elke keer een winnaar per spel. Dat in elke battle driekwart van de spellen hetzelfde waren deed mij vermoeden dat hier iets beter geprogrammeerd had kunnen worden zodat hier wat meer variatie in komt.

Family Trainer Magical Carnival is een leuk groepsspel met vermakelijke spelletjes. Zeker kinderen zullen hier leuke middagen bij beleven. Helaas kunnen de Engelse taal en het gebrek aan speluitleg de lol van het spel niet vergroten. Ook het feit dat je langer wacht op het laden dan dat je daadwerkelijk aan het spelen bent zorgen ervoor dat het spel niet aan een voldoende kan komen.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Simpele, vermakelijke spellen - Volledig in het Engels
5,5