Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Impact

Header

Exclusief voor de PlayStation Portable

De hitserie Naruto uit Japan kan het beste worden omschreven als Dragonball '11. Fans zullen me misschien wel willen lynchen na deze opmerking, maar ik bedoel het vrij onschuldig. Ook Naruto brengt elk jaar wel een of twee nieuwe games uit die ons hetzelfde verhaal weer opnieuw laat spelen met meer mogelijkheden, in een andere stijl of vanuit andere perspectieven. Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Impact is hierin niet veel anders dan de voorgaande delen. Nog steeds kun je met verschillende karakters spelen en je eigen teams maken om de vijand te lijf te gaan. Heb ik dit niet al eerder gedaan?

Zodra je Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Impact opstart, valt meteen op dat je met het kleine broertje van de consolegames te maken hebt. Het verhaal begint als vanouds. Je komt de Hidden Leaf Village, de thuisbasis van Naruto, binnen na drie jaar afwezig te zijn geweest. Iedereen zegt hoe groot je bent geworden en voordat je het weet sta je samen met Sakura te vechten tegen je mentor Kakashi-sensei om zijn twee belletjes af te pakken. Hierna schakelt het verhaal door naar Gaara, die in gevecht is om zijn dorp te beschermen, et cetera. Als je de consoleversie kent, weet je precies waar dit heengaat.

aNaruto Shippuden: Ultimate Ninja Impact

Olieverf
De inmiddels te veel gebruikte cell-shading-techniek wordt ook in deze game toegepast. Dit neemt niet weg dat het er erg mooi uitziet en dat je nog best van de omgevingen kunt genieten. Als je deze omgevingen al duizenden keren eerder hebt gezien, is het allemaal niet zo bijzonder meer. De manier waarop het verhaal wordt gepresenteerd is door middel van een landkaart met daarop verschillende iconen. Door een icoon aan te klikken kun je of een stukje verhaal voor je kiezen krijgen, of moet je een missie volgen. Hiernaast zijn er op de kaart ook hindernissen die je pas kunt vrijspelen nadat je een bepaalde vaardigheid hebt ontvangen en verschijnen er soms schatkistjes die je geld geven of nieuwe vaardigheidskaarten.

De verhalen worden gepresenteerd door plaatjes van personages die naast elkaar staan en spreken door middel van tekstvakjes. De plaatjes schudden zo nu en dan of veranderen van uiterlijk, maar er zit niet veel beweging in. Het is best lastig om hier je aandacht bij te houden, omdat het vaak erg veel tekst is die actief wordt uitgesproken, maar de uitwerking hiervan op het scherm mist. Het voelt meer als wachten totdat de actie begint, wat ervoor zorgt dat je dit soort dingen vaker even skipt om maar weer aan de slag te kunnen. De verhaalicoontjes op de map zijn naar mijn mening ook de minst interessante, tenzij je echt helemaal waus van Naruto bent.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Impact

Suddenly, Ninjas
De actie binnen Naruto is veelal hetzelfde van opzet: Je loopt een kaart op, er verschijnen spontaan honderden ninjas die je moet aanpakken, en je gaat weer verder. Na twee of drie van deze golven verschijnt er een punt op de map waar je naartoe moet om de eindbaas te verslaan. Zo nu en dan verschijnt er een Quick Time Event in een eindbaasgevecht die meer of minder schade toebrengt aan de vijand, afhankelijk van je reactiesnelheid. Deze zie je echter lang niet zo vaak als bij de consoleversies, dus zo bijzonder is het allemaal niet.

Ieder hoofdstuk heeft zo zijn eigen kaart. Als je alle onderdelen van de kaart hebt gehaald, verschijnt er een 100% in beeld die misschien bevredigend is voor de item-fetisjist. Je krijgt dan namelijk onderdelen van kaarten. Deze onderdelen krijg je ook na gevechten of kun je in pakketjes kopen in de winkel die elke kaart heeft. Eenmaal compleet kun je deze speelkaarten koppelen aan je karakter om zo zijn of haar vaardigheden te verbeteren. Sommige kaarten zijn exclusief, zoals de nine-tailed demon-kaart die je in het begin krijgt en alleen voor Naruto is bedoeld. De ene kaart verbetert je HP, de ander je Stamina en sommige doen zelfs een mix van drie of meer dingen die ze verbeteren zodra je ze aan jouw persoon koppelt.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Impact is en zal altijd het kleinere broertje van de grote consoleversies blijven. De matige presentatie van het verhaal doen af aan de gameplay die nog best te pruimen is. De gameplay zal echter geen hoge ogen gooien omdat dit ook slechts een slap aftreksel is van wat het kan zijn op een betere console. Uiteraard zou je kunnen concluderen dat, als je alleen een PSP hebt en fan van Naruto bent, je deze game best zou kunnen halen. Voor mijn gevoel mis je echter niks als je deze game gewoon links laat liggen. Naruto is toch een cashcow en verdient wel zonder dat je deze game haalt.

Cijfer
+ Verzamelen!!!
- Deel hoeveel? Gaap.