Theater: Dolf Jansen - Als ik het niet doe, doet niemand het... (Oudejaars)

Cabaretier Dolf Jansen zit al bijna 25 jaar in het vak. Begonnen in 1989 met collega Lebbis (echte naam: Hans Sibbel) en meteen wonnen ze het Leids cabaretfestival. Vanaf 2002 zijn de heren gescheiden en staan ze apart op het podium. Dolf is na vele televisieoptredens en het ambassadeursschap van Oxfam Novib nog steeds op het toneel te vinden. Dit keer met de voorstelling Als ik het niet doe, doet niemand het... Tot en met 31 december speelt hij de Oudejaarsversie.

In AIHNDDNH vertelt Dolf waarom hij het doet, wat er moet gebeuren, waarom dat niet gebeurt, wiens schuld dat is en waar het uit gaat komen, als het zo doorgaat. Kortom: alles wordt belicht. In een hoog tempo behandelt de hardloper vele thema's van het afgelopen jaar. Denk aan de NS, de PVV en, niet te vergeten, de vermiste Limburgse wandelaar die in Spanje verdwaalde.

De voorstelling laat zien dat Dolf verstand van zaken heeft. Verschillende gebeurtenissen worden op hoog niveau bekritiseerd en altijd met een glimlach. Niet zonder doel, want er is altijd een boodschap achter een grap, welk onderwerp het ook is. Dat zorgt ervoor dat een avondje theater niet alleen voor ontspanning hoeft te zorgen, maar dat je er ook iets van kan leren.

Naast een scherp gevoel voor humor kan Dolf ook nog eens enorm goed improviseren. Wat er ook uit de zaal geroepen wordt, hij weet binnen een fractie van een seconde hoe er grappig op te reageren. Meestal laat hij het er daar niet bij en komt het later in de voorstelling vaker terug. De vraag is alleen hoe spontaan het werkelijk is of dat het elke voorstelling gebeurt.

Het enige nadeel is dat het als Oudejaarsconference niet heel dekkend is voor 2011. Eigenlijk worden er maar een paar gebeurtenissen uit het jaar belicht en heb je na de voorstelling niet het gevoel dat alles uit het afgelopen jaar is behandeld. Maar heel groot is dat probleem niet, want de punten die behandeld worden zijn leuk genoeg om een goede avond te hebben.

Met AIHNDDNH bewijst Dolf maar weer eens tot één van de meest scherpe cabaretiers te horen van Nederland. Met veel enthousiasme (zelfs zijn stem slaat regelmatig over) en verstand is het anderhalf uur heerlijk maatschappijkritisch op zijn Dolfs. Opnieuw met sneltreinvaart en met 130 kilometer per uur. Want die snelheidsverhoging is binnen.

Gezien op: 19 november     Theater: Stadsschouwburg te Utrecht
Theaterimpresariaat: Bunker Theaterzaken