Halo Combat Evolved Anniversary

Exclusief voor de Xbox 360

Ongeveer tien jaar geleden kwam er een behoorlijk invloedrijke game op de markt, namelijk Halo: Combat Evolved. Het was het begin van een indrukwekkende gameserie, maar ook het begin van 'de nieuwe FPS' op de console. Met onder andere een nieuwe besturing die we tot de dag van vandaag nog steeds gebruiken was het een imponerende game. 343 Industries gaat tien jaar later het kunstje opnieuw proberen te doen door de game een remake te geven met Halo Combat Evolved Anniversary. Is het na al die jaren nog steeds een topgame of is dit een mislukte remake van de shooter der shooters geworden?

halo

De afgelopen paar jaar zijn we overspoeld met HD-remakes. Het ging hier in de meeste gevallen om games van de vorige generatie consoles . Ze kregen een nieuw likje, widescreen, 5.1 surround sound en de remake kon de deur uit. Maar weinig bedrijven durfden een échte remake te maken van een game. De enige game die dit jaar echt een remake heeft gekregen is The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Geheel nieuwe graphics en sterk opgewaardeerde textures. Voor Halo: Anniversary wil de kersverse gamedeveloper 343 Industries ook niet zomaar een klein likje geven aan de eerste Halo.

halo

Schokkende graphics
Dit is ook direct te zien wanneer je de game opstart. Het spel ziet er prachtig uit. De gameplay van Halo: Combat Evolved is onaangepast, maar grafisch gezien kon 343 helemaal los gaan. Je zult geen saaie grijze muren zoals in het origineel aantreffen. Alles is opnieuw opgebouwd en dit is ook duidelijk te zien. De game kan grafisch prima meegaan met de shooters van nu. Soms zijn sommige stukken wel iets minder mooi opnieuw opgemaakt, maar dit stoort alleen een kniesoor. Tijdens het spelen kun je met een druk op de Back-knop teruggaan naar de grafische 'pracht' van het origineel. Wat je dan aantreft is schokkend. Dan pas besef je wat er in tien jaar allemaal is veranderd op grafisch gebied. Het geluid is ook duidelijk beter geworden. Dezelfde prachtige soundtrack zit erin, maar nu knalt hij snoeihard door je speakers in 5.1 surround sound.

Beste pistool ooit
Hoewel het grafische aspect erg is aangepast, hebben ze de gameplay intact gehouden. De singleplayer is nog precies zoals je die kent, met de heerlijke overpowered Magnum en de Warthog die aanvoelt alsof je over ijs aan het rijden bent. Het is maar goed ook dat ze de singleplayer met rust hebben gelaten, want tien jaar na dato voelt dit nog steeds top aan. Naar mijn mening blijft Halo: Combat Evolved de beste Halo uit de serie en na het spelen van deze game blijf ik bij die mening. Het bevat natuurlijk wel wat stukjes die nu iets minder spectaculair bevonden worden, maar over het algemeen is de singleplayer top. Het is genieten als je voor het eerst de Halo-ring ziet en het is ook weer knarsetanden geblazen wanneer je in 'The Library' komt. Uiteraard hoef je het hele verhaal niet meer alleen te spelen. Je kunt nu, precies zoals het hoort, online co-op spelen.

halo

Matige multiplayer
343 Industries heeft duidelijk haar best gedaan op de singleplayer, maar ze hebben het erg laten liggen bij de multiplayer. Het is ook erg vaag om te benoemen wat het nou precies is. Is het een heuse losstaande multiplayer of is het een mappack voor Halo: Reach? Je krijgt bij de game een code waarmee je alle maps kunt spelen via Halo: Reach en aangezien de multiplayer ook werkt op de engine van Halo: Reach zou ik het eerder een mappack noemen. Er zitten een paar maps uit Halo 1 en 2 in, maar van elke kan niet worden genoemd dat ze de beste maps hiervoor hebben uitgekozen. Het is jammer om te zien dat ze het erg hebben laten liggen met de multiplayer. Tien jaar geleden konden we nog niet met Halo online, maar via alternatieve software zoals XboxConnect konden we alsnog met andere mensen Halo online spelen. Dat werkte toen veel fijner dan hoe het nu in elkaar zit. Een gemiste kans.

Conclusie:
Halo Combat Evolved Anniversary is een game met twee gezichten. Aan de ene kant heb je de geweldige singleplayer die echt is geremaked en aan de andere kant is er een heel matige multiplayer. Het is dan vooral aan te raden om deze game te halen wanneer je geïnteresseerd bent om de singleplayer nog eens door te spelen of wanneer je het origineel nog nooit hebt aangeraakt. Want die mode is een genot, de gameplay houdt zich tien jaar na dato nog steeds prima staande en het blijft dan ook de beste Halo-game uit de reeks. We hebben weer een game die de term HD-remake echt waardig is. Halo Combat Evolved Anniversary is een geweldige nostalgietrip geworden.

Cijfer
+ Nostalgietrip
- Multiplayer