Fast Five

Nadat de eerste twee delen van Fast & Furious het aankijken nog waard waren, was deel drie eerder om te huilen. Nadat onder meer Paul Walker en Vin Diesel zich weer meldde voor de vierde film werd het weer een stuk beter. Deel 5; Fast Five heeft alles wat het vierde deel ook had, alleen dan nog een schepje meer.

De film kent dit keer ook iets meer verhaal dan wat we gewend zijn. Dom Toretto (Vin Diesel) en Brian O'Connor (Paul Walker) belanden ditmaal in Rio de Janeiro, Brazilië. Ze zijn hier om een klus af te maken waardoor ze voorgoed in vrijheid kunnen levesn. De welbekende FBI zit ze echter op de hielen en laat geen kans onbenut om het duo aan te pakken.

Fast Five kenmerkt zich vooral door de voortdurende actie. Het beeld blijft geen seconde stilstaan en dit heeft in een prima actiefilm geresulteerd. Het concept van racen met mooie auto's voor geld kenden we vijf films geleden ook al, maar dit keer is ervoor gekozen om het echte straat- en circuitracen uit de film te houden. Dit zorgt voor een andere setting dit zeker niet verkeerd is.

FBI-agent Luke Hobbs (Dwayne Johnson) is ook een van de redenen dat de film een succes is. Hij achtervolgt het duo op excentrieke wijze en knalt er op verschillende momenten ook geweldige oneliners uit. Naast Hobbs is Rio ook het perfecte terrein voor de racers, met de welbekende stranden en deernes die er altijd te vinden zijn.

Al met al een sterke comeback na een waardeloos vierde deel van de serie. Er is voor gekozen het echte straatracen wat meer uit de film te laten en onlangs werd bekend dat dit in het zesde en zevende deel ook het geval zal zijn. Voor mij is dat helemaal geen negatief punt na deze film te hebben gezien. Verder is het ook leuk om weer de oude rotten in de film te zien die ervoor zorgden dat het eerste deel ook de bioscoop uit knalden.