Gooische Vrouwen

De Nederlandse film doet het de laatste jaren erg goed. Vooral Gooische Vrouwen was een enorm succes en verbrak alle records. Op de releasedag zagen 100.000 mensen de film en na slechts acht dagen hadden 400.000 bioscoopbezoekers een kaartje gekocht voor de Gooische dames. Binnen 23 dagen kreeg het een Diamanten status, wat staat voor 1.000.000 bezoekers. Ook de dvd is een groot succes, deze was al platina (100.000 verkopen) voordat hij in de winkel lag.

In Het Gooi verlopen de levens van de vier vriendinnen alles behalve soepel. Cheryls man Martin wordt weer behoorlijk afgeleid door ander vrouwelijk schoon. Claires dochter vertrekt naar Burkina Faso voor drie jaar. Roelien is van slag omdat er een boom wordt gekapt en Anouks dochter Vlinder gaat bij haar vader wonen, omdat ze haar moeder een slet vindt. De Gooische dames zijn hard toe aan vakantie. Ze pakken hun koffers en vertrekken naar Frankrijk. Maar eenmaal op bestemming beseffen ze hoe belangrijk vriendschap eigenlijk is.

FOK! schreef eerder al een recensie over de film: "De bioscoopfilm van Gooische Vrouwen is de kers op de taart van de serie. De film is geheel in de stijl van de serie en is absoluut een humoristische film. Ondanks dat het tempo niet zo hoog ligt, verschuift je aandacht niet. Ook voor de mannen is er genoeg te lachen in de vorm van Martin Moreiro. Met Gooische Vrouwen (de film) is de serie definitief afgesloten en met het naderende succes is een vervolgfilm bijna niet uit te sluiten."

De blu-ray van Gooische Vrouwen begint met met een 3D-trailer van Reinout Oerlemans' Nova Zembla, die eind november in de bioscoop verschijnt. Vervolgens is een nogal korrelige trailer te zien van One Day en voorproefje van de kinderfilm Dolfje Weerwolfje. Net voor het menu verschijnt wordt de complete dvd-box nog even gepromoot, waarna een simpel menu zich vertoont. De film is alleen in het Nederlands gesproken te bekijken en qua ondertiteling is er de keuze tussen Nederlands, Vlaams en Engels.

De kwaliteit van de blu-ray is zoals het hoort te zijn. Het beeld is scherp en het geluid is erg goed. Wellicht is Gooische Vrouwen niet echt een film die je in blu-ray moet zien, maar toch is het prettig om een prachtig beeld te hebben. In combinatie met een leuke film met goede humor is het eigenlijk een exemplaar die je thuis moet hebben staan. Het succes is meer dan verdiend.

Extra's

- Making of Gooische Vrouwen (23:02)
Het komt niet vaak voor, maar de blu-ray bevat een uitgebreide making of-video. Maar liefst 23 minuten lang. Regisseur Will Koopman vertelt over het ontstaan van de film, de personages en de opnames. Ook acteurs en actrices komen aan het woord, afgewisseld met beelden van de set zelf. Uiteraard erg interessant om te bekijken, maar helaas is de kwaliteit niet helemaal goed.

- Verwijderde scènes (10:08)
Een aantal hele korte verwijderde scènes die de hoofdfilm niet hebben gehaald. Wellicht leuk om een keer te bekijken, maar ze zijn niet voor niets verwijderd.

- Bloopers (19:04)
Ja, je leest het goed. Bijna 20 minuten lang aan bloopers! Toch blijft het niet vervelend om zo lang te kijken, aangezien de acteurs er zichtbaar plezier in hebben en het daarom leuk blijft om naar te kijken.

- Op de rode loper (37:45)
Een videoreportage door Winston Gerschtanowitz, die verslag doet van de première direct vanaf de rode loper. De film ging in vijftien zalen op hetzelfde moment in première en daar werd deze reportage ook live uitgezonden. Winston vraagt bekend Nederland en uiteraard de cast over Gooische Vrouwen.

- Gooische Vrouwen bij Koffietijd (50:53)
Een aflevering van Koffietijd waarin drie van de vier Gooische dames aanwezig zijn (Tjitske Reidinga ontbreekt). Leuk om te kijken, al moet je wel van Koffietijd houden.

- Trailer (1:54)