DVD: Twisted Sister - Double Live: Northstage 82 & Ny Steel 01

Soms heb je van die bands die, ondanks dat ze maar een enkele hit scoorden, toch bij een breed publiek bekend zijn. Toch wil dat niet zeggen dat de desbetreffende artiest een eendagsvlieg is. Een goed voorbeeld van zo'n band is Twisted Sister, bij de massa bekend als de band die een hit scoorde met 'I Wanna Rock'. De afgelopen jaren verschenen al diverse re-issues van hun albums op Armoury Records. Onlangs verscheen een dubbel-dvd waarop we de band kunnen zien voor hun grote doorbraak in 1982 en bij een reünieconcert uit 2001.

Twisted Sister Double Live hoes

Twisted Sister is een band die al menig jaartje meedraait in de muziekscene. Voor het begin van de band moeten we terug naar december 1972. Drummer Mel Anderson richt de glammetalband Silver Star op. De groep wordt regelmatig omschreven als de New Jersey-versie van de New York Dolls. John Segall (Jay Jay French) had echter een hekel aan de naam Silver Star en veranderde deze in Twisted Sister. Twisted Sister was een typische kroegband. In 1973 verkast de groep naar New York. Vanaf dat moment treedt de groep gemiddeld zes keer per week op. In de eerste vier jaren verslijt Twisted Sister diverse bandleden waaronder vooral veel zangers. Hier komt echter verandering in als de band in februari 1976 een vaste zanger vindt in de persoon van Danny 'Dee' Snider.

Twisted Sister heeft vanaf 1976 een geluid wat het beste kan worden omschreven als glamrock met invloeden van bands als Led Zeppelin, Slade en Alice Cooper. De groep krijgt fans die zichzelf S.M.F.F.O.T.S. oftewel Sick Motherfucking Friends Of Twisted Sister noemen. In juni 1982 verschijnt de Ruff Cuts-ep, gevolgd door hun debuutalbum 'Under The Blade'. Rond diezelfde tijd neemt de groep afscheid van het clubcircuit met een optreden in het Northstage theater in New Jersey. En dat concert treffen we aan op de eerste dvd. Twisted Sister, bestaande uit Dee Snider - zang, Jay Jay French - gitaar, Eddie Ojeda - gitaar, Mark Mendoza - basgitaar en AJ Pero - drums, zet een zeer sterke set neer. Zo speelt de band hits als 'Shoot 'Em Down', 'Destroyer', 'Under The Blade', en 'You Can't Stop Rock 'N' Roll', stuk voor stuk nummers die sindsdien niet meer op de setlist van de groep te vinden waren. Vanaf de opener 'What You Don't Know (Sure Can Hurt You)' staat er een hairmetalband op het podium die duidelijk laat zien een echte liveband te zijn. Zelfs de bewerking van de Shangri-Las hit 'Leader of the Pack' staat als een huis en zal voor de meeste kijkers het meest bekende nummer van de eerste dvd uit dit Double Live-pakket zijn.

Nadat in 1984 het album Stay Hungry verscheen, brak de groep wereldwijd door met hun hit 'I Wanna Rock'. Zo doet Twisted Sister een korte tournee in Nederland waarbij het op dat moment nog totaal onbekende Metallica mee mag als voorprogramma. Zo zijn de groepen te zien in Zwaagwesteinde en in de Scala Jumbodancing in Oldenzaal. Na een aantal succesvolle albums valt de band begin 1987 uit elkaar.

Twisted Sister band live

Na de aanslagen op de Twin Towers in New York op 11 september 2001 vraagt radiodeejay Eddie Trunk of Twisted Sister wil optreden op het New York Steel benefietfestival voor de nabestaanden van de omgekomen politieagenten en brandweermannen bij de aanslagen. Samen met Anthrax, Ace Frehley (Kiss), Sebastian Bach, Overkill en Doro Pesch staat de groep voor het eerst in veertien jaar weer op het podium als hoofdact. Van het optreden worden ook filmopnames gemaakt en die vinden we terug op de tweede dvd van Double Live.

In dezelfde bezetting als op de eerste dvd opent Twisted Sister haar liveshow wederom met 'What You Don't Know (Sure Can Hurt You)'. "Good evening! Welcome to our show. If you've got that problem, well i think that you should know. This ain't the same old story. Or the same old song and dance. Don't speak of faded glory. Cause you won't get a second chance." Die tweede kans kregen Dee Snider en zijn mannen gelukkig wel en dat resulteerde in een verrassend spetterende show. De glam en make-up zijn inmiddels verdwenen maar de groep laat daartegen wel een stel rasmuzikanten zien met het hart op de juiste plaats. Naast oude knallers zoals 'Stay Hungry', 'You Can't Stop Rock 'N' Roll' en 'S.M.F.' speelt de band ook grote hits zoals 'I Wanna Rock' en 'We're Not Gonna Take It'. In feite kunnen we stellen dat de dertien nummers op de setlist een soort van greatest hits-overzicht zijn, er zit namelijk geen enkel slecht nummer tussen.

Double Live Bonus

Als bonus staan er op beide dvd's ook nog een aantal interviewfragmenten met de heren. Hierin verhalen de mannen over de herinneringen aan beide concerten en de geschiedenis van de legendarische hairmetalband. Ben je dus een liefhebber van ouwe hardrock, glamrock, hairmetal of gewoon alle metal uit de jaren tachtig dan is deze 2-dvd-set een must have. Wil je kennis maken met een band, die zelfs na een kleine 40 jaar nog niet ouderwets klinkt dan is dit ook zeker de moeite van het bekijken waard.