Contagion

Iedereen is wel eens verkouden geweest. Een koudje is een van de meest voorkomende ziektes die zeer snel wordt verspreid door middel van besmette handen. Maar wat als er eenzelfde virus op deze manier wordt verspreid die dodelijk is? Contagion is een film van Steven Sodenburgh, die zich richt op de langzame verpaupering van de wereld door een ziekte.

Contagion

Een onbekend virus duikt overal ter wereld op. Mensen worden grieperig, krijgen hoofdpijn, beginnen te zweten en zakken in elkaar. Niemand weet wat er precies aan de hand is en wat er mis is met ze. Ondertussen bespreekt de World Health Organisation in Genève de mysterieuze ziekte, die in Hong Kong is begonnen.

Door middel van drie verhaallijnen wordt de groei en verspreiding van het virus ervaren. De eerste is die van Mitch Emhoff (Matt Damon) . Zijn vrouw is op zakenreis naar Hong Kong geweest en sterft als een van de eerste Amerikanen aan de ziekte. Matt Damon zelf is immuun voor het virus, maar over zijn dochter is hij niet zeker. Hij probeert met haar in een steeds agressiever wordende en meer vervallen wereld te overleven.
De tweede verhaallijn is die van WHO-laborante Erin Mears (Kate Winslet). Met collega dr. Ellis Cheever (Laurence Fishburne) probeert ze een medicijn te ontwikkelen voordat de gehele bevolking besmet raakt en sterft. Ze ontdekt dat het virus extreem besmettelijk is en zich net als griep door middel van aanraking verspreidt.
Een derde verhaallijn draait om blogger Alan Krumwiede, gespeeld door Jude Law. Hij weet zeker dat de regering iets geheimhoudt en hij beschrijft dit op zijn website. Hij is bereid om de wereld in te lichten over de complottheorieën en de geheimhoudingen van het virus door de regering en hier een discussie over te starten tussen meerdere groeperingen.

Uren worden dagen, dagen worden weken, weken worden maanden. Het virus verspreidt zich steeds sneller en harder. De ziekte grijpt als een malle om zich heen en met de dag vallen er steeds meer slachtoffers. Terwijl de wereld langzaam in een hel verandert en een medicijn nog ver buiten bereik is, wordt het voor iedereen een strijd om te overleven. Stukje bij beetje kom je achter het begin van het virus. Wat is het virus? Waar komt het vandaan? En vooral; hoe kan het worden bestreden?

Contagion

Epidemiepisch
De intro van Contagion is hard. Het wordt al snel duidelijk dat niemand veilig is voor de besmetting. Het mooie aan de film is het feit dat het in een langzaam tempo laat zien hoe een wereldwijde epidemie ontstaat en hoe iedereen er op reageert. Geen wilde en snelle verhalen, er wordt alle tijd genomen om personen uit te lichten en situaties aan te stippen. En juist hier zit de kracht van Contagion, namelijk de kalmte.

De epidemie start zeer klein in Hong Kong. Des te verder het verspreidt, des te meer de kijker in het verhaal wordt getrokken. Stapsgewijs toont de film hoe de wereld ten onder gaat aan een onbekend virus, gezien vanuit verschillende standpunten. Deze perspectieven zijn mooi uitgekozen, namelijk een weduwnaar en zijn dochter als personages waarmee je je kunt identificeren. Ook de regering wordt uitgelicht, waar je in het echte leven ook graag wilt weten wat er precies achter de gesloten deuren plaatsvindt. Alleen het derde verhaal, die van een internetblogger, is zeer matig en flauw gebracht. Waar de twee andere verhalen zich nog redelijk menselijk en bijna persoonlijk opstellen zet Jude Law zijn rol zo afstandig en overdreven neer dat het je totaal niet interesseert wat er met hem gebeurt. De spanning en de drama wordt door dit verhaal afgekapt, zeer jammer.

Als de film tegen zijn einde loopt, weet je precies wat er op dag 1 is gebeurd. Voorafgaand aan dit einde wordt de boel zeer gerept, er worden in plaats van dagen zelfs weken overgeslagen om zo vooruit te kunnen spoelen. Ook de ziekte zelf is behoorlijk flauw. Het probleem is dat je het ontstaan in de negatieve manier van het woord niet kon zien aankomen. Het begin van het virus is namelijk zo slecht uitgedacht door de makers van Contagion dat het bijna belachelijk is als de film zijn conclusie nadert.

Na het kijken van de film mag het duidelijk zijn dat een mens vaak aan het gezicht zit en hoeveel een persoon per dag aanraakt. Smetvrees is na het zien van Contagion ook nagenoeg gegarandeerd. Onbewust raak je minder je gezicht aan en was je misschien vaker de handen. Al met al is de film een interessant en vooral mooi verhaal over een wereldwijde chaos. Het heeft de drama, spanning en menselijkheid zoals het in het echt ook kan gebeuren.