Concert: Lenny Kravitz in Ahoy

Lenny Kravitz speelt de bijna uitverkochte Ahoy met gemak plat. Het publiek wat in leeftijd varieert, maar over het algemeen bestaat uit 35-plussers, vermaakt zich opperbest.

FOK!user freud zat in het publiek en stuurde ons de onderstaande foto's. Klik op de foto's voor de grotere versie.

Deze entertainer en rock-n-roller in hart en nieren laat zien dat zelfs zijn oude hits nog van nu zijn. Lenny Kravitz speelt namelijk een afwisseling van oude en nieuwe nummers, waaronder het rustige en prachtig uitgevoerde 'Fields of Joy'. Maar ook 'Black And White America' van zijn nieuwste album. Twee videoschermen zorgen ervoor dat het publiek alles goed kan zien, maar ook de visuals die op het grote scherm achter het podium getoond worden, passen erg goed bij de nummers. Zo zie je bij het laatstgenoemde liedje allemaal oude beelden van de familie van Lenny.

© FOK.nl / Jeroen Gaiser

De afwisseling tussen rock en soul maakt Lenny Kravitz, naast zijn uiterlijk, erg aangenaam om naar te kijken en luisteren. Hierdoor is de show geen enkele keer saai of voorspelbaar. Al zullen de fans die al twintig jaar komen daar waarschijnlijk anders over denken. Ook de afwisseling tussen herinneringen aan zijn bezoeken aan Amsterdam in de jaren 80 tot zijn verhalen over Paradiso en zijn jeugd en de gewone verhaaltjes tussen de nummers door vervelen geen moment. De zanger voelt zich duidelijk op zijn gemak en geeft hierdoor net een klein beetje extra aan het Nederlandse publiek. Ook de standaard opmerkingen in de vorm van 'You look beautiful, because of the Dutch lifestyle' komen voorbij. Maar ach, het publiek vindt het heerlijk, wie is ondergetekende om erover te zeuren dat hij dat waarschijnlijk in elk land roept?

© FOK.nl / Jeroen Gaiser

Lenny Kravitz speelt in totaal iets meer dan twee uur, waarvan zeventien nummers. Met als afsluiter het overbekende 'Let Love Rule'. Dat hij het erg naar zijn zin heeft deze avond in Ahoy wordt dan duidelijk. Overal in het publiek staan opeens mannetjes in security shirts. Wat blijkt, meneer gaat even heel Ahoy doorlopen, waardoor deze liveversie uiteindelijk maar liefst 25 minuten duurt.

© FOK.nl / Jeroen Gaiser

Waar voor je geld heb je bij een concert van deze man in ieder geval. Niet alleen qua speeltijd, ook muzikaal klopt het als een spreekwoordelijke bus. Een trompetsolo tussen twee nummers door, een prachtige akoestische versie van 'I Belong To You' als toegift voor 'Let Love Rule'. Lenny Kravitz en al zijn bandleden kunnen alles, zijn gigantisch goed op elkaar ingespeeld en stelen de show.