TRON

Een aantal maanden geleden behandelden wij de blu-ray uitgave van TRON: Legacy. Onlangs heeft Disney de 1982-versie van TRON op blu-ray uitgebracht. In beide versies heeft Jeff Bridges een grote rol als Kevin Flynn. TRON was eerst geen enorm succes, maar bleek voor vele andere personen een grote inspiratiebron en groeide uit tot een cultfilm. Onder anderen het Franse duo Daft Punk (ook te zien in de moderne versie) liet weten dat zij geïnspireerd raakten door de film.

Hacker Kevin Flynn (Jeff Bridges, The Big Lebowski) wordt in moleculen gespleten en in een computer getransporteerd. In deze computer heerst een programma genaamd Master Control (David Warner, Titanic) als dictator. De hacker werkt samen met zijn vriendin en probeert met behulp van een boekhoudprogramma om de dictator te vervangen door Tron (Bruce Boxleitner, Babylon 5), een eerlijk systeem.

Vanaf moment één is natuurlijk duidelijk: de special effects zijn enorm verouderd. De acteurs rennen rond in stoffen pakjes en de wereld ziet er nogal blokkerig uit. Toch was het destijds enorm revolutionair, als je er rekening mee houdt dat de film bijna 30 jaar geleden is gemaakt. Dat is ook de reden om TRON te gaan bekijken (als je dat nog niet had gedaan), om te zien hoe het er vroeger aan toe ging. Met die kennis is het nog een vrij aardige film.

Ondanks dat het in blu-ray is, is de beeldkwaliteit niet altijd even spetterend. Alleen het menu en de intro zijn echt helemaal helder in beeld. Maar voor een film uit 1982 ziet het er nog vrij goed uit. Om de special effects zul je regelmatig moeten lachen, aangezien ze er nu vrij belachelijk uit zien. Om het verhaal hoef je de film niet te gaan kijken, want die is, net als in TRON: Legacy, niet erg hoogstaand.

Het is niet het verhaal of de personages waarom je TRON moet zien, maar om te ontdekken hoe ze vroeger special effects inzetten. Toentertijd was de TRON-wereld erg origineel en een flinke stap vooruit. Ondanks dat we er nu om lachen is TRON uitgegroeid tot een grote cultfilm. Het wachten is op TRON 3, die is min of meer al aangekondigd door de makers.

Extra's

- Het fenomeen TRON (9:45)
Een terugblik van de acteurs uit TRON: Legacy naar de 1982-versie. Ook de toenmalige regisseur is aan het woord over het filmen van de cultfilm. Het leukste is vooral de beelden uit 1982 van achter de schermen.

- Foto Tronologie (16:37)
Toenmalig regisseur Steven Lisberger en zijn zoon worden bij Disney uitgenodigd om de archieven te bezoeken. Daar bekijken ze foto's van het filmen van TRON destijds. Steven vertelt aan de hand van de foto's zijn verhaal over de film. Erg interessant om te bekijken.

- Audiocommentaar van Lisberger, producer Kushner, mede-producer en supervisor visuele effecten Harrison Ellenshaw en supervisor visuele effecten Richard Taylor

- Bonusmateriaal eerdere dvd
Naast het blu-ray bonusmateriaal bevat de schijf ook het bonusmateriaal van de dvd destijds. Dit betekent enorm veel meer bonusmateriaal, onder andere over de muziek, de publiciteit en de verwijderde scènes. Daarnaast is een anderhalf durende making of ook te bekijken en deze is zeer aan te raden. In de reportage kom je alles te weten over de wereld van TRON. Vanzelfsprekend is het bonusmateriaal van de eerdere dvd niet in HD, maar in SD.