Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides

De Pirates of the Caribbean-reeks is één van de meest succesvolle filmreeksen ooit. Dead Man's Chest en het nieuwste On Stranger Tides haalden beiden de grens van 1 miljard dollar als het gaat om opbrengsten. In totaal brachten de vier films ruim 3,7 miljard dollar op. Een vijfde deel is nog niet officieel bevestigd, maar de geruchten zijn in volle gang. Hoofdrolspeler Johnny Depp heeft al losgelaten dat hij graag wederom in de huid wil kruipen van Captain Jack Sparrow.

Kapitein Jack Sparrow (Johnny Depp) is terug! Dit keer kruist hij zijn wegen met de mysterieuze vrouw Angelica (Penélope Cruz), die hij nog kent van een eerdere relatie. Hij valt als een blok voor haar charmes, maar al snel blijkt dat ze hele andere bedoelingen heeft met Jack. Ze dwingt hem aan boord te gaan van het schip van Blackbeard (Ian McShane), om op zoek te gaan naar de 'Fountain of Youth'. Een onverwacht avontuur staat op het punt te beginnen. Jack weet niet wie hij meer moet vrezen: de mysterieuze Angelica of de angstaanjagende Blackbeard.

Wat meteen opvalt is dat Elizabeth Swann (gespeeld door Keira Kneightley) en Will Turner (door Orlando Bloom) geen rol hebben in het vierde deel. Ook regisseur Gore Verbinski keert na drie films niet meer terug. Rob Marshall (Chicago) neemt het stokje van hem over. Duidelijk is dat On Stranger Tides niet tot nauwelijks iets te maken heeft met de vorige films. Het staat echt op zichzelf en er wordt bijna niet gerefereerd aan eerdere gebeurtenissen. Tevens worden Elizabeth en Will niet benoemd.

Wel een terugkerend aspect is het typische gedrag van Jack Sparrow. Zijn loopje, zijn accent en zijn humor komen allemaal terug. De film wordt gedragen door zijn hoofdpersoon en (in iets mindere mate) Captain Barbossa. Nieuwe karakters Blackbeard en Angelica laten helaas weinig indruk achter en kunnen de leegte van de verdwenen karakters niet vullen. Zeker Blackbeard had veel sadistischer kunnen zijn.

On Stranger Tides wordt op de Blu-ray 3D voorafgegaan door een 3D-trailer van Cars 2. Het menu is ook driedimensionaal te bekijken, maar verder bevat de eerste disc weinig extra's. De toevoeging van de 3D is zeer geschikt voor de piratenfilm. Vooral de scènes op zee zijn prachtig en het 3D-gedeelte tilt het naar een nog hoger niveau.

Het vierde deel is kwalitatief gezien geen goede toevoeging aan de reeks. De magie uit de eerdere films is niet terug te vinden en het is meer een aaneenschakeling van vechtscènes. Jack Sparrow en het 3D maken dat nog enigszins goed, maar het niveau uit Curse of the Black Pearl, Dead Man's Chest en At World's End is ver te zoeken. Maar omdat het geld binnenstroomde kan een vijfde deel uiteraard niet ontbreken.

Extra's

- Bloopers van de Cariben (3:29)
Een korte video met leuke bloopers tijdens de set van On Stranger Tides. Niet heel bijzonder, maar zoals altijd is het leuk om een keer gezien te hebben.

- LEGO Pirates of the Caribbean (2:06)
Grappig, korte stukjes van een LEGO-Jack Sparrow die avonturen uit de film beleefd. Dit alles met LEGO-omgevingen. Helaas duurt het maar twee minuten, want er had meer in gezeten.

- Ontdek 3D met Timon en Pumbaa (4:23)
Het standaard reclamefilmpje van Disney waarin 3D gepromoot en uitgelegd wordt. Grappig om een keer gezien te hebben, maar er is weinig nieuws aan. Deze reclame staat op vele dvd's en blu-ray's van Disney.

Meer extra's staan er niet op en voor een blu-ray 3D uitgave (nieuwwaarde 28,99 euro) is dat erg mager. Helaas geen making of, scouting van de locaties of interviews met de acteurs.

- Audiocommentaar van regisseur Rob Marshall en executive producer John Deluca

De extra's staan op de niet-3D-schijf en zijn dus alleen te bekijken in 2D.