Forza Motorsport 4

Het is alweer twee jaar geleden dat het laatste Forza Motorsport-spel het levenslicht zag. Deel drie was best steriel, maar allesomvattend. Het leek bijna niet beter te kunnen, totdat ontwikkelaar Turn 10 met Forza Motorsport 4 op de proppen kwam. Zeer veel fantastische aanpassingen, maar helaas hebben we bijna alle content al in Forza 3 gezien.

Wanneer je Forza Motorsport 4 opstart, wordt meteen duidelijk waarom je als echte autoliefhebber deze game móet hebben. Jeremy Clarkson brengt met zijn charismatische stem met cynische doorklank onder woorden waarom wij als autoliefhebbers een uitstervend ras zijn. Auto’s die goed zijn voor het milieu brengen schade toe aan onze hobby. Een auto die niet ronkt, niet kan scheuren en geen speciale features heeft waardoor hij sneller kan gaan of harder kan ronken doet eigenlijk niet mee. De toon is gezet.

Forza Motorsport 4 is ook echt een game voor autoliefhebbers. Niet per se door de overdaad aan auto’s of banen, want die komen voor het allergrootste gedeelte uit deel drie. Nee, dan gaat het met name over het gevoel tijdens het racen. De laatste lap. Nog drie bochten en een lang recht stuk te gaan. Je weet dat je minstens eerste moet worden voor de hoofdprijs, maar ondertussen hijgen er twee andere bumpers in je achterruit. Je moet ze te slim af zijn door meer lef te tonen. Je houdt de sprint langer vol en ziet je tegenstanders afremmen. Maar dan moet je zelf nog. Met een noodgang ga je de bochten door en haal je de zege binnen. Op het nippertje, want het scheelt een paar honderdste seconden.

Dat soort hartversnellende races naar de finishvlag komen vaak voor in de Forza Motorsport-serie en ook deel vier is daar geen uitzondering in. In Forza Motorsport 4 voelt het, ondanks de duidelijke fundering uit deel drie, lichtelijk verbeterd aan. Het realisme is flink opgeschroefd door de auto’s een iets moeilijker onder controle te krijgen rijgedrag mee te geven. Remmen en sturen zijn voorbeelden van gameplayelementen die iets anders aanvoelen. Dat is niet erg, want het werkt beter. Net als de physics overigens. Daarnaast word je nu ook beoordeeld op je rijgedrag en krijg je punten voor je bochtenwerk en inhaalacties, bijvoorbeeld. Verder is er niet heel veel merkwaardigs gebeurd tussen deel drie en vier. Ja, het ziet er belachelijk goed uit, maar daar laten we ons later over uit.

Forza Motorsport 4 heeft namelijk een aantal bijzondere aspecten waarmee het zich goed onderscheidt van zijn voorgangers. Zo is er bijvoorbeeld de Top Gear-track en bevat de singleplayer een aantal Top Gear-races waarin aan een bepaalde opdracht voldaan moet worden. Ook zijn er drie nieuwe bestaande toegevoegde banen aan de al imposante en inmiddels vertrouwde lijst: Hockenheimring, Indianapolis Motor Speedway en Infineon Raceway. Naast deze perfect gedigitaliseerde banen is ontwikkelaar Turn 10 flink losgegaan met de fictieve racetrack, die er oogstrelend uitziet en heerlijk is om op te rijden. Het aantal nieuwe banen komt daarmee op vijf en dat is teleurstellend laag voor een compleet nieuwe racegame.

Een groot kritiekpunt op Forza Motorsport 3 was dat je geen auto’s of decals kon meenemen uit het tweede deel. Die problemen heeft Turn 10 slechts gedeeltelijk opgelost. Het is gelukkig wel mogelijk om al je versieringen mee te nemen in de nieuwe en goddank veel minder steriele carrièremodus, maar het blijft slechts bij een handjevol auto’s. Omdat je niet alle vette wagens of getweakte racemonsters mee kunt nemen, voelt dat toch een beetje rot aan. Uren, soms tot honderdvijftig, lijken dan zo in de vergetelheid zijn geraakt.

Forza Motorsport 4 bevat enkele nieuwe races modes, waaronder Drift, Autocross en de Multiple Class-race, waar je met je boodschappenkar nog net niet tussen de F1-wagens rijdt. Dat is welkome afwisseling in een game die verder weinig variatie op de baan kent. Zo zijn er nog steeds geen weerseffecten die je raceprestatie kunnen ondermijnen en ook een dag- en nachtcyclus lijken ondenkbaar. Vaak moet je in meerdere heats over dezelfde banen rijden. In vergelijking met deel drie iets minder erg, omdat de AI zich, naarmate je steeds beter wordt, aan jouw niveau bijstelt. Zo kan het zijn dat je de eerste ronde wint, maar in de tweede heel erg je best moet doen om de derde plek te bemachtigen.

Qua graphics heeft de game een enorme facelift gekregen. Zo zijn de lichteffecten bewerkt door een guy van Pixar. De auto’s worden nu echt belicht van de omgeving waarin ze staan of rijden, wat een overweldigend effect creëert. De banen zijn stuk voor stuk onder handen genomen en ook de omgevingen stralen meer leven uit. Het geluid is simpelweg subliem. De motoren ronken als nooit tevoren en het scheuren en driften klinkt helemaal te gek. Zeker met een goede geluidsinstallatie komt dat onderdeel helemaal tot zijn recht. Turn 10 perst bijna alles uit de Xbox 360 en laat zien dat creativiteit en technische vooruitgang hand in hand samengaan als het gaat om de ultieme racegame-ervaring. Geen framedrop te bekennen in alle zestig per seconden.

 

Vooral de Autovista-modus is hier het perfecte voorbeeld van. In deze mode kun je één van de 25 auto’s, er zijn er in totaal vijfhonderd, van top tot teen bekijken. Elk klein detail wordt uitgelicht. Over alles is wel wat te vertellen, zowel buiten als binnen de auto. Door zowel de normale voice-over als die van Jeremy Clarkson van Top Gear. Dat het er maar 25 zijn is erg jammer, want zo’n modus als deze blijft heel lang interessant als er aldoor maar auto’s zouden worden toegevoegd. Maar dan krijg je dus heel veel auto’s die op elkaar gaan lijken, wat de ervaring dan niet ten goede komt. Een gewaagde, maar logische keuze van de ontwikkelaar om het bij dit beperkte aantal te houden.

Online blinkt Forza Motorsport 4 enorm uit. Het pakt al het goede uit Forza 3 en voegt daar de zelf op te zetten Car Clubs aan toe. Hier kun je je met een groep vrienden verzamelen en kun je het opnemen tegen andere clubs in online races, verbeterde storfront en minigames. De lag en andere problemen uit eerdere delen zijn grotendeels verholpen en ook de matchmaking gaat stukken sneller en makkelijker. De Rivals-modus is ook een bijzonder verslavende. Je kunt je vrienden online uitdagen door hen berichtjes te sturen met daarin een te verbreken tijd. Wordt die tijd verbroken, dan is het aan jou om hetzelfde te doen. Zoiets blijft over en weer gaan tot er een écht gewonnen heeft; soms kan een tijd gewoon niet meer beter en dan moet je je verlies erkennen. Heerlijk als jij dan degene bent met die tijd op zijn naam.

Een speciale vermelding voor de Kinect-functies. Die vallen allerminst tegen en kun je meer zien als een toevoeging op de ervaring dan een verplicht nummertje. Je kunt namelijk racen met zowel de camera als de controller en die combinatie werkt behoorlijk goed. Het is even wennen en onnatuurlijk om je hoofd van links naar rechts te bewegen tijdens het rijden, maar je hebt zo snel overzicht in de cockpit view. Als je alleen met Kinect speelt, dan moet je maar bidden dat het goed gaat. Met je handen in de lucht zwaaien om te sturen werkt simpelweg niet goed en voegt niets toe aan de Forza-ervaring. In de Autovista-modus werkt het gelukkig goed. Je wijst aan wat je wil zien, houdt even je hand erop en je krijgt direct de informatie die je wil hebben.

Met slechts vijftig nieuwe auto’s, vijf nieuwe banen en een tegenvallende importeerfunctie laat Forza Motorsport 4 een nare nasmaak achter op de tong. Helemaal aan de achterkant dan, want met één slok water is dat zo weggenomen. Werkelijk alles is opgepoetst en verbeterd in de game. Het ziet er verbluffend mooi uit door de fantastische belichtingen, kent indrukwekkende geluidseffect en een vertrouwde soundtrack en bevat een online community waar je wederom uren in kunt ronddwalen. De singleplayer is supergroot en de Autovista-modus is auto-porno eerste klas. En de toevoeging van de Top Gear-sfeer is de kers op de gigantische slagroomtaart.

Alleen hebben we deze taart al eens eerder geproefd. Ten opzichte van Forza 3 is er wel veel veranderd, maar toch knaagt er een naar gevoel van binnen. Veel, echt veel te veel, van deze content is oud en er had veel meer aan toegevoegd kunnen worden. Maar dat neemt niet weg dat je voor de komende twee jaar weer gebeiteld zit. En goed ook. Forza Motorsport 4 is dankzij al zijn tweaks één van de meest complete en beste (race)games ooit gemaakt.

Pluspunten
Minpunten
Cijfer
+ Echte racegevoel gedigitaliseerd 
- Grote herhalingsoefening 
9.0
+ Online communities  
- Weinig nieuwe banen en auto's 
+ Graphics en geluid