Get Low

Meesteracteur Robert Duvall (The Godfather) laat zien hoe een kluizenaar zijn leven slijt in eenzaamheid als iedereen in het dorp hem haat. Bill Murray (Lost In Translation) is de man die gaat proberen geld aan hem te verdienen. Get Low is het verhaal van Felix 'Bush' Breazeale. Hij woont al jaren in een afgelegen boshut, ver weg van de dorpsbewoners die doodsbang voor hem zijn. Hij zou namelijk ooit iemand koelbloedig vermoord hebben, een verbond gesloten hebben met de duivel en over bovennatuurlijke krachten beschikken.

Get Low screenshot

Op een dag rijdt de excentrieke Felix het dorp binnen - met ezel en wagen - en besluit naar een begrafenisondernemer te gaan om zijn eigen begrafenis te organiseren. De oude man zegt dat hij door niemand geliefd wordt en dat hij dus zelf maar zijn begrafenis moet organiseren zodat er nog íemand komt. Zijn besluit is echter om een 'levende' begrafenis te houden waarbij alle dorpsbewoners zijn uitgenodigd om de sterke verhalen te vertellen die over hem de ronde doen. Op de grote dag zelf neemt Felix het woord om voor eens en voor altijd uit te leggen waarom hij zich al jaren lang verborgen houdt voor de rest van de wereld.

Get Low screenshot2

Get Low is een mooi verhaal geworden dat zich afspeelt in de jaren '30 van de vorige eeuw waarin een oude man zijn verdriet en eenzaamheid mooi laat zien. Door niemand minder dan Robert Duvall deze rol te laten spelen, wordt de impact van het karakter nog groter. Een grote, sterke, eenzame man die eigenlijk ook maar gewoon een mens is. Hij zet echt een heel sterke rol neer in een film waar je niet met de verwachting in moet gaan een actiefilm te treffen, maar een mooi drama.

Ook Bill Murray slaat geen modderfiguur als begrafenisondernemer. Hij is zeer geloofwaardig als ondernemer die zelf graag een zakcentje overhoudt aan zijn klanten en niet bang is daar een leuk plan voor te verzinnen. Het inzetten van twee van dit soort kanonnen zorgt ervoor dat je Get Low zeker moet kijken als je van mooie films houdt met een goed verhaal. Niet voor niets behoorde deze film tot de selectie op Sundance en Toronto International.