CD: Red Hot Chili Peppers - I'm With You

Toen de Red Hot Chili Peppers in 1982 een clubtoer deed en slechts gekleed in een sok op het podium te bewonderen was, waren de meeste mensen ervan overtuigd dat de groep vast niet langer dan een jaar zou bestaan. Inmiddels zijn we 29 jaar verder en is de groep toe aan haar tiende studioalbum. Afgelopen vrijdag kwam I´m With You uit. Dat werd ook tijd want hun vorige album Stadium Arcadium verscheen alweer 5 jaar geleden in de platenwinkels. De verwachtingen waren hooggespannen bij de fans, vooral nadat John Frusciante weer afscheid had genomen van de succesvolle groep uit Los Angeles.

RHCP CD Cover I'm With You

Onder bezielende leiding van Rick Rubin, vaste producer van de band sinds Blood Sugar Sex Magik (1991), heeft de groep een indrukwekkend album afgeleverd. Frusciantes plaats in de groep is overgenomen door Josh Klinghoffer, die trouwens voor diehard RHCP-fans geen onbekende is. Zo speelde de gitarist c.q. toetsenist al mee aan het einde van de Stadium Arcadium tournee en was hij de drummer in het hobbybandje van Frusciante.

I'm With You laat het geluid horen wat we gewend zijn van de Amerikaanse cross-over band. De groep klinkt wel meer pop dan funk maar is duidelijk haar roots nog lang niet kwijt. Drummer Chad Smith mag dan in een interview zeggen: "this is a new band. Same name, but it's a new band", maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. I'm With You is opgenomen in dezelfde studio als Californication en dat is duidelijk te horen op het nieuwe album. Oorspronkelijk zou het nieuwe album maar twaalf nummers bevatten maar aangezien de groep genoeg materiaal had opgenomen om een dubbelalbum te vullen had men een ruime keuze uit nieuw materiaal en werden het uiteindelijk veertien tracks.

Op het nieuwe album laat the Red Hot Chili Peppers zich van een melodieuze kant zien. Anthony zingt meer dan dat hij rapt en doet dat zeker niet onverdienstelijk. Uiteraard schroomt de groep niet om zo nu en dan flink aan het funken te slaan (Monarchy of Roses) maar ook een ballade à la Under the Bridge (Brendan's Death Song) ontbreekt niet. Dat laatstgenoemde nummer is een eerbetoon aan hun vriend van het eerste uur Brendan Mullen, die er ooit voor zorgde dat de Peppers als voorprogramma van de legendarische Bad Brains in Club Lingerie mochten optreden. Ook schreef Mullen een behoorlijk goeie biografie waarin vooral de informatie over de begintijd van de groep zeer fijn leesvoer is. Mullen overleed op de dag dat de Red Hot Chili Peppers begonnen met rehearsals voor het nieuwe album.

RHCP 2011 band

Van het album verscheen The Adventures of Rain Dance Maggie inmiddels op single. Het is de twaalfde nummer één hit van de groep in de Amerikaanse Billboard Alternative Top 100. Wel grappig als je bedenkt dat Flea het nummer bedacht terwijl hij in zijn keuken stond. Afgaande op de constante kwaliteit van het album zullen er vast nog een paar singles vanaf gehaald worden, al zou ik eerlijk gezegd niet durven te gokken welk nummer dat moet gaan worden omdat er eigenlijk geen slechte nummers op de plaat staan. Verwacht dus geen vernieuwend album maar geniet van een Red Hot Chili Peppers-plaat die duidelijk laat horen waarom deze groep terecht nog steeds zo immens populair is.