Deus Ex: Human Revolution

Gespeeld op PlayStation 3, ook verkrijgbaar voor Xbox 360 en Windows

In 2000 kwam er een spel uit dat gaming naar een nieuw niveau bracht. Deus Ex combineerde vele genres met elkaar en gaf de speler alle vrijheid om de missies op te lossen. Het was een revolutionaire titel die twee jaar later werd opgevolgd met een minder goed tweede deel. Tien jaar na het origineel komen Eidos en Square Enix met het derde deel uit de serie: Deus Ex: Human Revolution. Lukt het Eidos om tien jaar na dato weer een revolutie in de game-industrie te brengen?

de

Het jaar is 2027 en de techniek kent zijn hoogtijdagen. Mensen kunnen een operatie krijgen om ‘augmented’ te worden, wat inhoudt dat lichaamsdelen worden vervangen voor mechanische onderdelen. Door deze techniek ontstaat er een scheur in de samenleving. Het normale volk is bang dat ze worden onderdrukt door alle ‘cyberhumans’ en uiten hun protest op het bedrijf dat deze techniek heeft bedacht: Sarif Industries. Jij speelt als Adam Jensen, het hoofd van de beveiliging van Sarif Industries. Maar de bevolking is niet de enige tegenstander van Sarif Industries. Concurrerende bedrijven willen de technieken stelen en jij bent de aangewezen man om deze aanvallen te stoppen. Maar naarmate de game vordert weet je soms zelf niet meer wie nou goed is of wie nou de echte vijand is. Het verhaal steekt erg goed in elkaar en blijft de gehele game, die toch zeker wel dertig uur duurt, spannend.

deus

Divers
Net zoals het eerste deel kun je Human Revolution op veel verschillende manieren spelen. Wanneer je een missie krijgt kun je zelf bepalen hoe je deze oplost. Dit is direct ook het sterkste punt van de game, want er zijn écht veel manieren om iets op te lossen. Of je nou je opdrachten oplost door middel van het praten met mensen, hacken en sneaken of zelfs door als Rambo alles en iedereen neer te knallen, het kan allemaal. Iedere keer ben je weer verbaasd over de mogelijkheden die de game je biedt. Zo moet je op een gegeven moment in een bepaald gebouw naar binnen gaan, maar de portier vraagt een groot bedrag voor een entreekaart. Nu kun je dat bedrag aan de beste man geven, maar na een klein onderzoekje in de buurt was het duidelijk dat je ook via een zijingang naar binnen kon kruipen. Ook staat er verderop een junk die kaarten verkoopt voor een stuk minder geld. Maar als je het helemaal bont wil maken kon je de beste man van een afstand omleggen om hiermee toegang te krijgen. Naast dit zijn er nog talloze manieren om dit spel te spelen, maar geen enkele manier is per se ‘fout’.

deus

Je kunt het spel dus wel als een shooter spelen, maar het wordt je wel lichtelijk afgeraden. Zo krijg je veel bonuspunten als je niemand dood en je niet bent gespot. Door de vele manieren van spelen vraagt dit spel om meerdere keren te worden uitgespeeld. Zo heeft bijna elke beslissing die je maakt invloed op het verhaal en hierdoor verandert het einde van het spel ook. De makers hebben niet verteld hoeveel eindes er in het spel zitten, maar tijdens mijn eerste keer spelen merkte ik tegen het einde dat ik veel dingen beter anders had kunnen doen om hierdoor een ‘makkelijker’ einde te krijgen. Maar aangezien het verhaal zo interessant is en de game zo goed is vlieg je door de game heen. Schrik niet wanneer je Deus Ex: Human Revolution binnen een paar dagen uit hebt gespeeld, alles zit zo goed in elkaar dat je niet beseft dat je alweer vijf uur achter elkaar aan het gamen bent.

Aangezien Jensen een van de personages is die volledig augmented is, heb je in je lichaam de nieuwste snufjes zitten. Deze moet je wel zelf upgraden, maar het is mogelijk om bijvoorbeeld onzichtbaar te worden, door muren heen te kijken en het is zelfs mogelijk om een gigantische rocketlauncher op je rug te laten installeren. De keuzes zijn net zoals in het spel zelf erg divers en uitgebreid en ze helpen je echt om je eigen personage te creëren.

deus

Cyberpunk
De game speelt zich dan wel af in de nabije toekomst, toch lijkt het totaal niet meer op de hedendaagse wereld. De techniek heeft zoals eerder gezegd grote stappen gemaakt waardoor alles er heel futuristisch uitziet. Net zoals de vorige delen heeft Human Revolution een Cyberpunk-sfeertje, wat er waanzinnig uitziet. Soms hebben ze net wel iets te veel een geel palet erin gedaan, maar de game ziet er over het algemeen fantastisch uit. Wel zijn er op de console-versie wat technische foutjes te ontdekken. Zo loop je tijdens het vrij rondlopen door de stad zo nu en dan tegen wat framedrops aan en is de lipsynchronisatie niet om over naar huis te schrijven. In principe is dit wel grappig om te zien aangezien dat in de eerste Deus Ex ook helemaal nergens op leek, maar tien jaar later mag je meer verwachten dan wat je nu voorgeschoteld krijgt.  Ook is de A.I. soms van een laag niveau. Het is een aantal keren voor gekomen dat de vijand je gewoon voorbij loopt en tijdens confrontaties met Jensen reageren ze niet altijd even adequaat.

Conclusie:
De Deus Ex-serie leeft weer. Iedere fan van de serie kan gelukkig ademhalen want Deus Ex: Human Revolution is een topper van de bovenste plank geworden. Het verhaal is spannend en steekt goed in elkaar, de gameplay is divers en het verveelt op geen moment. Wanneer je alle sidequests speelt ben je ongeveer 30/35 uur bezig, maar verbaas je niet als je daar zo doorheen schiet. Het spel heeft wat technische mankementen en de A.I. doet soms wat vreemd, maar Deus Ex: Human Revolution is een prachtige ervaring. Naar mijn mening is dit het beste spel tot nu toe van dit jaar en een van de beste games van de afgelopen vijf jaar. Deus Ex: Human Revolution is een ervaring die geen enkele gamer mag missen.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Gameplay is divers en briljant  - Kleine technische mankementen
9,5