Earth Defense Force: Insect Armageddon

Gespeeld op de PlayStation 3, ook verkrijgbaar voor Xbox 360

In 2006 kwam er vanuit Japan een spel uit dat zo bizar was dat het er geniaal door werd. Dit was Earth Defense Force 2017. Een shooter die het niet van zijn graphics, verhaal of diversiteit moest hebben maar vooral van de chaos. De aarde werd aangevallen door gigantische insecten en jij moest als lid van de EDF de aarde redden. Vijf jaar later komt het vervolg uit van dit spel, Earth Defense Force: Insect Armageddon. Dit keer wordt de game niet gemaakt in Japan maar in Amerika. Krijgen wij dezelfde chaos en fun terug maar nu nóg beter of was het een eendagsvlieg?

edf

Toen bekend werd wie de nieuwe makers waren van Insect Armageddon zag je al direct dat zij bekend waren met niet zulke goede maar vooral grappige games. Titels als Spy vs Spy en Eat Lead: The Return of Matt Hazard staan op hun resumé. Aangezien Insect Armageddon ook valt in de heerlijke lijst aan B-spellen  kon ik niet wachten om mieren ter grootte van huizen neer te knallen met allemaal bizarre wapens. De game begon wel iets te vertrouwd, want het lijkt erop alsof er in vijf jaar niets is veranderd. In 2006 zag EDF 2017 er al grafisch slecht uit, maar in 2011 lijkt dit helemaal nergens meer op. Het spel ziet er dramatisch uit, maar dat is niet waar het bij Insect Armageddon om draait.

Chaos
Het draait natuurlijk om de chaos. De game begint weer zoals vertrouwd, de aarde wordt weer eens aangevallen door gigantische insecten en robots en jij bent onderdeel van het team dat ze allemaal moet doden. Dit kan je in je eentje doen, maar iedereen die dit spel speelt is eigenlijk verplicht om dit in co-op te doen. Met twee man op de bank of maar liefst zes man online kan er heerlijk worden geknald. Hiermee verhoog je de fun van de game direct, want de AI van je medespelers is ver onder de maat. Wat direct opvalt is dat er veel verbeterd is ten opzichte van 2017. De controls zijn gemoderniseerd en het voelt meer als een shooter van deze tijd aan. Maar helaas is het leukste punt van de EDF-serie behoorlijk verdwenen, namelijk de gigantische chaos.

edf

Godzilla
In het vorige deel stond je steeds versteld van alles wat er op je scherm gebeurde. Honderden vijanden die je op de grond belaagden terwijl er boven je tientallen moederschepen op je schoten met gigantische lasterstralen. Achterin het level zag je ook nog eens een aantal Godzilla-achtige robots hun ding doen en het plaatje was compleet. Helaas is dit in Insect Armageddon niet goed gelukt. Zo nu en dan verschijnen er alsnog veel vijanden door je beeld, maar de chaos is weg. Je bent niet heel de tijd aan het lachen omdat je zojuist weer tachtig mieren de lucht in schoot met je RPG. Je schrikt niet langer van een robot die voor je staat en de zee als kleine badkuip ziet . Deze elementen ontbreken nu namelijk. Wat dan overblijft is een grafisch lelijke shooter waarvan de gameplayelementen net aan aardig te noemen zijn.

Dat wil niet zeggen dat Earth Defense Force: Insect Armageddon een hele slechte game is. Het spel heeft zijn momenten. Helaas zijn deze schaars. Ook is goed van het spel af te zien dat het gemaakt is in Amerika. Ze hebben dit keer iets te veel ‘nieuwe’ gameplayelementen erin willen doen. Zo zit er een active reload-systeem in dat we kennen van de Gears of War-serie. Dit houdt in dat je tijdens het laden van je wapen op een bepaalde tijd op de knop moet drukken om sneller je geweer te laden. Waar het echt op neerkomt is dat dit het tempo geheel uit het spel haalt. Laden duurt hierdoor zo’n zes/zeven seconden wat gewoon te lang is. Ook krijg je nu AI-teammaten met je mee die het licht niet hebben gezien. Wanneer je gewond ligt te wachten op een opknapbeurt van je teamgenoten staan ze vaak dom voor zich uit te staren.

Kort
Insect Armageddon is ook niet heel lang. Met maar drie hoofdstukken ben je binnen drie/vier uur door dit spel heen. De levels kunnen wel allemaal opnieuw worden gespeeld maar tenzij je dit met een grote groep online doet is het niet aan te raden. De game ligt wel voor een lager bedrag in de winkels, voor een kleine veertig euro kun je in het bezit zijn van Insect Armageddon.

Conclusie:
Earth Defense Force: Insect Armageddon is helaas niet het vervolg dat ik had gehoopt. Het leukste in het vorige deel was de chaos, maar deze ontbreekt deels in dit deel. Wat je dan overhoudt is een matige shooter die zo nu en dan zijn momenten kent. Binnen een kleine vier uur is de game uitgespeeld en dan zijn er weinig redenen om er nog eens doorheen te spelen. De game ligt dan wel voor een budgetprijs van veertig euro in de winkel, maar ook voor die prijs is het beter om deze titel te laten liggen.

Cijfer
+ In co-op best vermakelijk
- Grafisch lelijk