Film: Super 8

J. J. Abrams is een populaire naam in Hollywood. Hij is onder andere de bedenker van de hitseries LOST en Fringe, maar werkte ook mee aan Cloverfield. Die laatste film werd gepromoot door een indrukwekkende virale campagne, waar Abrams bekend om staat. Ook zijn nieuwste film, Super 8, kreeg een indrukwekkende promotie. Zo kwam de film terug in het spel Portal 2 en kon je je zelfs inschrijven om 'Rocket Puppeteer' te worden, waarna je een certificaat thuisgestuurd kreeg.

In de zomer van 1979 sluit de Amerikaanse luchtmacht een gedeelte van Area 51. Alle materialen worden per trein vervoerd naar een opslagplaats in Ohio. Maar onderweg wordt de trein geschept door een truck en ontspoort. Toevallig is een groepje kinderen vlakbij een zombiefilm aan het maken met een 'Super 8' 8mm-camera. Alleen zij hebben het ongeluk gezien en ook alleen zij weten dat het geen ongeluk was, maar een bewuste daad. Al snel gebeuren er mysterieuze dingen en probeert de lokale sheriff het mysterie te ontrafelen. Maar wil hij deze wel ontrafelen, wanneer de waarheid angstaanjagend en onmenselijk is?

Regisseur Abrams was erg duidelijk over deze film in een interview: het is geen Cloverfield 2. Daar heeft hij absoluut gelijk in, want behalve het monster is er niet veel te vergelijken. Waar Cloverfield grotendeels over de aanval van het monster ging en het continu actie was, slaat Super 8 een andere weg in. Het vertelt duidelijk een verhaal en het duurt ook een tijdje voor de actie er echt in zit. De personages worden langzaam geïntroduceerd en er wordt een goede sfeer opgebouwd.

Wanneer de trein ontspoort kan de actie beginnen. Hoewel er steeds naar gehint wordt, duurt het een tijdje voordat we erachter komen wat er precies gebeurd is. Abrams is een koning in het maken van mysterieuze films en dat laat hij hier maar weer eens zien. De sfeer is erg goed, de actie wordt op de juiste momenten ingezet en je zit de hele film op het puntje van je stoel.

Abrams kreeg bij het maken steun van producent Steven Spielberg (bekend van E.T.) en dat is goed te zien in de film. Omdat de film zich afspeelt in 1979 hebben ze het een klassiek tintje meegegeven en lijkt het op een oudere alienfilms (zoals Spielbergs E.T.). Helaas is het einde minder bevredigend. Naast dat deze abrupt is en een beetje ongeloofwaardig, laat het je nog steeds met veel vragen zitten. Tijdens Super 8 worden er vele mysteries behandeld, maar slechts een gedeelte ervan wordt opgelost.

Maar toch is de film een aanrader, omdat het eigenlijk een eerbetoon is aan de oudere klassieke alienfilms. Iedereen die daar van houdt, moet eigenlijk Super 8 ook zien. Daarnaast is het acteerwerk van de kinderen bovengemiddeld en wordt de actie goed gedoseerd. Verwacht alleen zeker geen vervolg op Cloverfield, want dat is het gewoon niet. Er wordt meer gefocust op het verhaal en de sfeer, die beide erg goed in elkaar steken.