Dance Dance Revolution Hottest Party 4

Gespeeld op de:Wii

Stiekem, heel stiekem, vind ik het geweldig om de longen uit mijn lijf te zingen met één of ander karaokespel. Ik waan me een heuse popster en dat is meest verre dat ik maar zijn kan van de werkelijkheid. De beelden van een avondje Singstar met net iets teveel alcohol onderstrepen dat alleen maar. Diezelfde waanvoorstelling heb ik overigens nooit als ik me op de dansvloer bevind. Toch zal ik voor het nieuwste deel in de Dance Dance Revolution-serie mijn dansschoentjes aan moeten trekken. Nu maar hopen dat mijn omgeving niet besluit mijn escapades met Dance Dance Revolution Hottest Party 4 op YouTube te zetten, want één ding is mij duidelijk: ik kan voor geen meter dansen!

Eerst wil ik het belangrijkste uit de weg hebben. Het niet kunnen dansen hoeft compleet geen invloed te hebben op het plezier dat je met DDR-games kunt hebben. Ik durf zelfs te zeggen dat je goede scores kan halen als je twee linkervoeten hebt. Het zal er wel belachelijk uitzien, maar daar valt weinig aan te doen. Sterker nog, goede dansers zullen misschien wel benadeeld zijn, omdat de bewegingen die DDR Hottest Party 4 je dwingt te doen soms amper op een dans lijken. Dat is maar goed ook, want dan heb je altijd een excuus waarom je er zo belachelijk uitziet als je het aan het spelen bent.

Voor degenen die er niet bekend mee zijn, het principe van DDR Hottest Party 4 is simpel. Op het scherm komen instructies voor danspassen die je dient uit te voeren. Hoe beter je dit weet te volgen, hoe hoger je score. Timing is ook van groot belang. Weet je een danspas precies uit te voeren op het moment dat aangegeven is, dan krijg je meer punten dan een milliseconde daarvoor of daarna. Simpel! Helder! Dansen met je donder!

Je hebt de keuze uit drie besturingsmogelijkheden, waarvan de klassieke dansmat veruit het beste bij de game past. Naast de dansmat kun je ook gebruik maken van het Wii Balance Board en voor de mensen die beiden niet tot hun beschikking hebben kun je zelfs alleen met de WiiMote/Nunchuk-combinatie spelen. Helaas hoorde ik in eerste instantie bij de laatste groep.

Heb je alleen een WiiMote en NunChuk dan ben je beperkt tot de zogenoemde ‘geografie mode’. Alles wat links op je scherm getoond wordt dien je uit te voeren met je Nunchuk en alles wat rechts getoond wordt dus logischerwijs met je WiiMote. Er komt dus geen voetenwerk aan te pas en echt dansen kun je het ook niet noemen. Het ontbreken van Wii Motion Plus functionaliteit is een gemiste kans, veel bewegingen worden namelijk foutief als goed geregistreerd. Al met al is met deze control-optie de gehele gameplayervaring verpest. De voetjes zullen toch echt van de vloer moeten.

Er zat dus niets anders op dan een Wii Balance Board en een dansmat te regelen. Het Balance Board kan gezien worden als de middenweg, maar eigenlijk moet je DDR Hottest Party 4 met de dansmat spelen. Hierbij heb je de keuze om het retro te spelen, waarbij je alleen je voeten gebruikt of een mode waarin je zowel de dansmat als de WiiMote/Nunchuk-combinatie samen toepast. Vooral bij de laatste mogelijkheid zul je er sullig uitzien, maar de lol is er niet minder om.

Het moge duidelijke zijn dat er niet veel vernieuwing is ten opzichte van de voorgangers in de DDR-serie. Waar het dus om draait zijn de tracks en daarvan zijn er in ieder geval genoeg. Ditmaal is er gekozen voor hits uit deze en vorige eeuw die bij iedereen bekend zijn. Denk dus aan Jordin Sparks' Battlefield tot Celebration van Kool and the Gang. Ook zijn er hyperactieve Japanse liedjes die alleen maar aan de echt gevorderde speler aan te raden zijn. Tot slot heb je nummers die door de makers zelf zijn gemaakt, waaronder nummers waarin je de opdrachten van de lyrics ook daadwerkelijk dient uit te voeren. Denk aan ‘doe een stapje naar voren en een stapje terug’. Dat soort werk. Al met al valt er niets te klagen over de kwantiteit en heeft men gekozen voor nummers die bij vrijwel iedereen in de smaak vallen. Ongeacht je muziekvoorkeur. Voor schut staan ga je zeker en daar past de gekozen muziek in ieder geval perfect bij. Daar staat tegenover dat je natuurlijk wel open moet staan voor de ‘foute’ muziek en de melige lol die eruit voortvloeit.

Dance Dance Revolution Hottest Party 4 is niet anders dan meer van hetzelfde. Vond je de voorgaande games leuk, dan ga je met de gekozen tracklist weer heel wat leuke avondjes tegemoet. Voor beginners ligt de drempel misschien wat hoog. Naast dat je je over moet geven aan de belachelijkheid die DDR heet, is de aanschafprijs ook wat hoog. Je wilt de game namelijk het liefste met meer mensen spelen en dan heb je dus voor iedereen een dansmat nodig. Zonder de dansmat is DDR niet echt te spelen. De makers hebben gezorgd voor genoeg alternatieven, dat moet gezegd worden, maar de echte DDR-gameplay komt pas tot zijn recht op de dansmatten. Heb je die eenmaal in je bezit, dan ligt de bal puur bij jezelf. Betreed de Dance Dance Revolution-wereld en heb een gezellig avondje. Eén klein bijkomend voordeel: op de hogere niveaus is het nog een workout ook!

Cijfer
+ Goed gekozen tracklist
- Alleen fatsoenlijk te spelen met dansmat