DVD: Gangland Seizoen 1

Het is al even geleden dat het History Channel begon met de serie Gangland. Eind 2007 zag de eerste aflevering over de Aryan Brotherhood het licht en seizoen 1 werd vervolgens aangevuld met 13 andere, elk 45 minuten durende, documentaires over bendes en gangsters die actief zijn en waren in de Verenigde Staten. Nu is er dan eindelijk ook een Nederlandse uitgave van Gangland Seizoen 1. Het werd tijd want in de VS hebben ze inmiddels seizoen 7 al uitgezonden.

Gangland is dan ook uitgegroeid tot een vrij populaire reeks van het History Channel. In het eerste seizoen worden verschillende bendes en verhaallijnen gevolgd. In de eerste aflevering grijpt men terug op gebeurtenissen uit de jaren zeventig, de tijd waar in New York Frank Lucas en Nicky Barnes met de scepter zwaaiden in hun eigen gangland. Drugs, macht, verminkingen en moord waren aan de orde van dag, en dat blijken bij elke aflevering de standaard drijfveren te zijn. Verraad wordt letterlijk de kop in geslagen, net als de concurrentie.

Ganglands ondersteunt middels interviews, politieberichten en veel bloederige foto's het verhaal van de uitgelichte bendes. Interviews met personen die uit de bende zijn gestapt en onherkenbaar in beeld gebracht hun verhaal vertellen leveren het meeste informatie op. Naast informanten uit de bendes zelf komt er een bij het verhaal over de Hells Angels een geïnfiltreerde politieagent aan het woord. Gedurende een aflevering wordt het ontstaan, de structuur en de werkwijze van de bendes uit de doeken gedaan. Van het ronselen van de hogere leiders in de gevangenissen tot aan de voetsoldaten op de straten.

History Channel heeft met Ganglands een interessante docureeks in het portfolio gebracht, waar in het eerste seizoen nog wel enkele kinderziektes aanwezig zijn. Zo worden er in grote overmaat foto's met doorgekraste ogen getoond van slachtoffers om het verhaal dramatischer te maken, logisch maar er zit iets teveel herhaling in. Als je daar doorheen kan prikken en iets meer te weten wilt komen over de bendes die de VS her en der terroriseren heb je aan deze serie een goede. Nu maar hopen dat de volgende seizoenen iets sneller uitgebracht worden hier!

Inhoud:

1             "American Gangster" - Frank Lucas en Leroy "Nicky" Barnes

2             "You Rat,You Die" - Mara Salvatrucha