CD: VA - Hardstyle The Ultimate Collection 2011-2

In 2009 en 2010 konden de compilaties van Hardstyle: The Ultimate Collection niet altijd overtuigen. De laatste edities waren qua trackkeuze en mixwerk een stuk beter. Tijd om te luisteren of de tweede verzamelaar van 2011 deze stijgende lijn vast weet te houden. Ook deze keer weer onder handen genomen door de mannen van de Beat Providers met tracks van onder andere D-Block & S-Te-Fan, Noisecontrollers, B-Front en Zany.

Als je het over platen hebt die het deze zomer ongetwijfeld goed zullen gaan doen op de vele festivals dan is 'Blue Horizon' van Digital Punk & Noisecontrollers daar één van. Catchy melodietje, stevige kicks en een heerlijke vibe vormen een nummer dat absoluut sfeerverhogend werkt. Dat geldt ook voor het Reverze Anthem van 2011, geproduceerd door Frontliner: 'Call Of The Visionary'. Het ademt sfeer, beukt lekker door en de melodie blijft lekker in je hoofd hangen.

Een echte aanwinst voor de scene zijn de heren van S-Factor. Op de voorgaande editie van HTUC was hun track 'Play' al te horen: een waanzinnig lekkere melodieuze plaat met een zomerse vibe. De opvolger ‘Nostalgia’ is terug te vinden op deze cd en is wederom een heerlijke track geworden. Dat geldt ook voor het ‘Rebirth Anthem’ van Ran-D en B-Front. Twee mannen die vooral bekend staan om hun harde, rauwe platen. Deze plaat is voor hun doen een stuk melodieuzer en laten ze horen dat ze ook dat kunstje onder de knie hebben, want het klinkt als een klok! Richting het einde van de eerste mix wordt het allemaal wat rauwer en harder. Zo zijn er aardige producties van E-Force, Atmozfears en Sasha F, maar oudgedienden Zany & The Beholder rammen er het hardste op los. 'Act Of Rage' is weer een collab van beide heren die in het rijtje bruut geweld thuishoort.

De tweede mix begint met een paar melodieuze plaatjes van Soundcreators, A-Drive en Stuback. Met name 'Whistle' van deze laatste is de moeite waard. Het zijn niet de bekendste producers, maar zoals altijd krijgen deze producers hun aandacht op deze compilatie. Dus kom je ook tracks tegen van Lady Faith, Hardstyle Criminals en Jajox. Allemaal niet onaardig, maar het niveauverschil met de groten uit de scene is duidelijk hoorbaar. Een aardige remix die A-Lusion maakte van Zany – Be On Your Way of het 'Hard Bass Anthem' van Tatanka en Zatox bijvoorbeeld. Lekkere tracks, al is de laatste misschien alweer wat gedateerd inmiddels.

Chris One – Killshot is nauwelijks meer hardstyle te noemen, want de keiharde kicks neigen behoorlijk naar hardcore. Wat een geweld! Het zaagwerk wordt daarna nog even voortgezet met The R3bels, B-Front, Alphaverb & The Machine en Catonic Overlead & Geck-O. Stuk voor stuk harde en rauwe tracks, maar geen één weet het gebeuk van Chris One te overtreffen. Misschien dat die plaat een betere afsluiter was geweest!

Het mixwerk zit weer goed in elkaar en de tracklists zijn de moeite waard. Een hoop nieuw werk van wat minder bekende namen, gecombineerd met de nodige nieuwe producties van de gevestigde orde. Wederom een prima doorsnee van de hedendaagse hardstylescene die voor het nodige beukplezier zorgen op weg naar Decibel, Mystery Land, The Qontinent, Neverland of één van de vele andere festivals deze zomer.