DVD: Biutiful

Alejandro Iñárritu zet met Biutiful een waar meesterwerk neer. Na Amores Perros, 21 Grams en Babel is het hem weer gelukt een parel van een film te maken, met Javier Bardem als hoofdrolspeler. Uxbal (Bardem) is een criminele onderbaas die zich in het illegale circuit begeeft dat ligt tussen een Chinees naaiatelier en illegale Afrikaanse straatverkopers. Een man die zijn uiterste best doet voor zijn kinderen te zorgen en te zorgen dat hij nog wat geld verdient aan de Chinezen en Afrikanen.

Biutiful screenshot

Hij leeft in een grauw appartementje in een achterbuurt van Barcelona met zijn twee kinderen - Ana en Mateo - voor wie hij in zijn eentje moet zorgen omdat zijn vrouw manisch is en redelijk met zichzelf in de knoop zit. Hij leeft zijn criminele leven tot op het moment dat hij erachter komt dat hij doodziek is. Vanaf dat moment probeert hij zijn fouten recht te zetten door beter te zorgen voor de mensen waar hij zoveel geld aan heeft verdiend. Dit kost heel veel moeite en gaat gepaard met veel ellende - één van de Afrikanen wordt in een soort razzia opgepakt en uitgezet - zodat hij zich nog schuldiger gaat voelen.

Uxbal houdt zijn ziekte voor zich en dat zorgt ervoor dat je een man ziet die in een race tegen de klok probeert zijn vele fouten enigszins op te lossen zodat hij met een gerust hart heen kan gaan. Bardem zet Uxbal werkelijk fantastisch neer. Dankzij zijn getekende kop zie je de emotie van een vader die aan het worstelen is met zijn eigen aanstaande dood en het achterlaten van zijn kinderen.

Biutiful screenshot

Een Spaanse film komt vaak heel intens over, zeker een Spaanse dramafilm. Met Biutiful - dat in de film terugkomt wanneer zijn dochtertje Ana vraagt hoe je 'beautiful' schrijft en Uxbal zegt: "zoals het klinkt" - is het niet anders; het is een waar meesterwerk geworden. Javier Bardem werd geheel terecht genomineerd voor een Oscar voor zijn rol in deze film en won de prijs voor beste acteur in Cannes. Als kijker ga je echt meevoelen met deze crimineel die zijn eigen strijd voert en zijn kinderen niet wil gaan missen. Eigenlijk zijn alle acteurs goed gekozen; naast Bardem zorgen de andere acteurs ook ervoor dat het verhaal zeer echt aanvoelt. Iedere rol is goed gecast. Biutiful is een hartverscheurende film geworden die je zeker lang zal bijblijven - en dat is knap.

Op de dvd is een aantal extra's te vinden die je langer van de film kunnen laten genieten. Zo staan er interviews op met de crew en cast. Een trailer van de film en 'behind the scenes' waarin de regisseur zich gedeeltelijk bloot geeft. Op zich heb je wel genoeg aan de 142 minuten die de film duurt. Deze film moet je gewoon zien.