CD: Lady GaGa - Born This Way

Wereldster Lady GaGa heeft alweer haar derde studioalbum uitgebracht. Na haar debuutalbum The Fame en haar tweede album The Fame Monster komt ze nu met Born This Way. De Amerikaanse is momenteel een van de bekendste en best verkopende artiesten en ook dit album mag er weer zijn.

Het album begint relatief rustig. Met Marry The Night bezorgt GaGa ons een relaxed nummer dat naarmate de tijd vordert verandert in een potentiële hit. De karakteristieke stem van Queen GaGa is hier duidelijk te horen en ook de sound mag er wezen. Het lied dat hierop volgt is Born This Way. Dit nummer behoeft in principe geen uitleg. Vijf dagen nadat de single uitgebracht werd, was Born This Way al 1 miljoen keer verkocht, een record in de muziekgeschiedenis. Het lied is het kroonstuk van het album. Het heeft een perfect tempo, de zang past bij het tempo en ook in dit lied is de sound weer prima.

Het derde lied Government Hooker is alweer heel anders dan de voorgaande twee. Er zitten meer elektronische invloeden in en het klinkt wat meer gemaakt dan de rest. Op sommige momenten lijkt de DJ in dit lied uitgeschoten te zijn met de draaitafels. Gelukkig, wat mij betreft, volgt op dit lied weer een topper; Judas. Op moment van schrijven is de single al meer dan 500.000 keer over de toonbank gegaan en het lijkt erop dat ook deze voorbij de miljoen verkopen gaat.

Wat we verder op het schijfje tegenkomen is onder meer Hair. De derde hitsingle van het album. Dit is een wat meer ingetogen nummer dan Judas en Born This Way, maar mag er ook zeker zijn. Het lied zorgt er, samen met bijvoorbeeld You and I, voor een natuurlijk evenwicht in het album. Het voorkomt dat je na twintig minuten zit te tollen op je stoel van de bliepjes, de bass en de dreunende beats.

Tegenover Hair staan dan weer de nummers The Queen, Highway Unicorn (Road To Love) en The Edge of Glory. Dit soort nummers zijn wat mij betreft de betere kant van GaGa, ze doet het allemaal net iets anders dan de mainstream en weet toch keer op keer met dit soort catchy nummers ervoor te zorgen dat haar aantal fans maar blijft toenemen. Ter illustratie; GaGa heeft op dit moment 37,6 miljoen 'likes' op FaceBook, terwijl Justin Bieber er 'slechts' 29,3 miljoen heeft.

Al met al is Born This Way een prima album. GaGa heeft na haar eerdere twee albums wederom een album weten neer te zetten waar opzwepende tunes die in potentie een veld van 300.000 man in beweging kan zetten afgewisseld worden door ingetogen, bijna relaxe, nummers. Ook met dit album heeft Queen GaGa weer bewezen dat ze met Just Dance zeker geen eendagsvlieg was.

Extra's: Omdat ik de eer had om een special edition te mogen reviewen waren er op de cd ook wat extra nummers te vinden, namelijk de volgende:

• Lady Gaga - Born This Way (The Country Road Version)
  • Lady Gaga - Judas (DJ White Shadow Remix)