SBK 2011 FIM Superbike World Championship

SBK2011
Gespeeld op de PC, ook beschikbaar op PS3 en Xbox 360

SBK 2011 borduurt verder op het succes van zijn voorganger en heeft enkele nieuwe toevoegingen gekregen. Maar zorgen deze vernieuwingen er voor dat deze game als eerste over de streep komt of blijft hij ergens achteraan hangen?

In SBK 2011 FIM Superbike World Championship krijg je enkele standaardmodi voor je kiezen: Time Attack, Quick Race, Multiplayer of een kampioenschap rijden. Naast deze modi zijn er ook nog de carrièremodus en de SBK Tourmodus die samen de belangrijkste modi in het spel zijn. Racen doe je met drie verschillende motoren: Superstock 1000, Supersport en SBK. Daarnaast zijn er ook nog enkele legendarische motorracers verzameld uit de geschiedenis van de SBK-motorsport waar je mee of tegen kan racen in bovenstaande modi.

Altijd handig die monteurs
In de carrièremodus zal je beginnen als jongeling die net een contractdeal heeft getekend. In dit contract staat een bepaalde doelstelling die je moet behalen. Denk hierbij aan het eindigen van een seizoen op plaats negen of hoger. Behaal je de doelen en is je team tevreden, dan stijg je in de verschillende motorklassen die aanwezig zijn en sla vanzelf een nieuwe sponsor aan de haak.

Helaas zit er voor bekenden met het vorige SBK-deel weinig vernieuwing in de carrièremodus. De opzet is hetzelfde gebleven en er zijn geen echte vernieuwingen doorgevoerd. Hierdoor blijft de carrièremodus van simpele opzet, ook voor nieuwe spelers van het spel. Inhoudelijk is het meer races rijden en punten verdienen. Naarmate je verder komt zal je ook nieuwe ontwerpen voor je helm vrijspelen of foto's van echte coureurs. Het managen van je coureur of het team eromheen is niet aanwezig in het spel. Dit is erg zonde, want dat zorgt net even voor wat meer diepgang.

SBK2011

Waar het voornamelijk om draait in de carrièremodus is het afstellen van de motor en de races die erbij horen. Elk raceweekend heeft een aantal rondes die je zal doorlopen. Zo zal je voor de kwalificatie een uur de tijd krijgen om de baan te verkennen en de motor af te stellen zoals je dit graag wil. Mocht je geen idee hebben hoe je ervoor moet zorgen dat je motor stabieler wordt in de bochten, dan is er altijd nog de handige monteur.

Door een heel versimpeld dialoogmenu geef je de monteur opdrachten om aanpassingen te maken. De monteur vraagt wat jij als speler graag wil. Als speler krijg je een aantal dialoogkeuzes waaronder één die aangeeft dat de motor net een trein is, langzaam van start maar snel als hij opgang is. Hierdoor geeft de monteur je weer een aantal nieuwe keuzes met betrekking tot wat je graag zou willen. Als je dan met het voorbeeld hierboven kiest dat de maximale snelheid wel wat minder mag zijn, maar het optrekken sneller mag, dan zal de monteur dit voor jou aanpassen.

Dit is een geweldige manier om toch veranderingen aan je motor te krijgen, zonder dat je bekend hoeft te zijn met het motormechanisme. Wil je het toch liever zelf doen, geen probleem, er zijn meer dan genoeg dingen die je aan de motor kunt veranderen om daarna te testen of het effect heeft.

Touren over de hele wereld
In een andere modus van de game draait het om heel wat anders dan eerste eindigen. In de SBK Tourmodus draait het om precisie en rijvaardigheden. De tourmodus is namelijk een verzameling opdrachten over heel de wereld op verschillende banen uit het raceseizoen. In het begin is alles vergrendeld, behalve één opdracht, naarmate je de opdrachten uitvoert en behaald komen er steeds meer bij.

SBK2011

Elke opdracht is op een andere baan of een ander gedeelte van de baan. Per opdracht zal de motorklasse en de coureur ook verschillen waardoor je altijd even moet wennen aan de motor. De opdrachten zijn gevarieerd van het rijden van één rondje binnen een bepaalde tijd of het behalen van bepaalde snelheden op verschillende stukken van de baan tot het binnen tien meter afstand blijven van de ideale racelijn.

Voor de liefhebbers zijn er twee doelstellingen te behalen. Dus mocht je een ronde moeten rijden in één minuut, dan is er ook nog een doelstelling om hem te behalen in vijftig seconden. Dit zorgt ervoor dat je nog preciezer en beter moet gaan rijden. Deze modus is dan bedoeld voor wat afwisseling in het racen en dat doet het zeer goed. Daarnaast is deze modus ook een ideale manier om betere rij- en stuurkunsten te leren omdat je vanwege de opdrachten vaak heel precies moet rijden.

Mijn eerste SBK-motor
De game is erg toegankelijk gemaakt voor nieuwkomers in het genre of de serie. Helaas kun je niet alles zelf aanpassen zoals hoeveel remhulp je krijgt, of hoe goed de AI is. Je kunt beginnen met de settings op laag, dan naar medium en dan naar moeilijk. Op deze laatstgenoemde heb je geen hulpen meer en merk je dat je de motor beter in controle moet houden om winnaar te worden. Als je wil kun je daarnaast ook nog eens de schade aan je motor aanzetten en de gezondheid van de coureur aan en uit zetten. Helaas is het mij nog niet gelukt om de coureur gewond te maken en de race te beëindigen, de motor was elke keer eerder kapot waardoor ik niet verder kon rijden.

De game bevat drie verschillende motorklassen, helaas moet ik zeggen dat ik niet heel veel merk van het verschil in de klassen. Grafisch zien de motoren er goed uit en zie je duidelijk verschillen maar hoe de motor handelt op de baan is redelijk hetzelfde. Ook brengt het effect van regen en water weinig verschil tussen droog asfalt of nat asfalt. Bij nat asfalt heb je wel te maken met langere remwegen en ga je minder scherp door de bocht, maar echt continu opletten dat je grip verliest of gaat slippen is er niet.

SBK2011

De carriermodus is nagenoeg gelijk aan die in het vorige deel. Gelukkig is er met de toevoeging van de SBK Tour wel wat nieuws in het spel bijgebracht en daarnaast komt die mode ook zeker goed uit de bus. Grafisch gezien is de game zeker geen topper maar zeker ook geen dieptepunt. De game heeft een goede leercurve en zorgt er voor dat zelfs iemand die de game nog nooit gespeeld heeft een goede kans maakt om te winnen in het spel.

Cijfer
+ Monteur - Weinig vernieuwing carriére
7,5