DVD: Micha Wertheim - Voor De Grap

Een registratie van je cabaretvoorstelling op DVD is weinig bijzonders. Soms wordt er nog een extra touch aan gegeven door bonusmateriaal of een mooie verpakking, maar Micha Wertheim pakt het net even anders aan. Een boekje met tekst en uitleg met een zilveren schijfje met daarop de show Voor De Grap, waarmee hij tussen 2008 en 2010 langs de Nederlandse theaters trok.

Wertheim haalde nationale bekendheid door zijn aanvaring met een gehandicapte bezoeker tijdens zijn eerdere show Micha Wertheim Voor Gevorderden in Roermond. Het licht dat van zijn kant kwam bleek geen mobieltje of videocamera te zijn, maar een spraakcomputer. Naar aanleiding daarvan ontstond er rumoer en werd de voorstelling voortijdig beëindigd. Hij grijpt dan ook deze voorstelling aan om zijn verhaal te doen en blijkt dat zelfs Geert Wilders schuld heeft in het hele verhaal.

Maar dat is slechts een beperkt deel van deze show van deze comedian die sinds 1998 deel uit maakt van de befaamde Comedytrain. Centraal staat de nieuwsverslaving die de maatschappij in haar greep houdt. Overal komt nieuws op je af en iedereen vindt het nodig om te reageren. Hij vertelt over zijn ervaring met het nieuws rond de Eerste Golfoorlog, waar zijn broer bij betrokken was. Over debatteren, zijn gelijk en het krijgen van een mongooltje. Zijn verhalen zijn soms wat lang en hier en daar wat lastig te volgen, maar uiteindelijk mondt het altijd weer uit in een sterke grap. Hij weet waar hij over praat, is scherp en heeft het talent om de kijker op het verkeerde been te zetten. Vervelen is er niet bij! Interactie met het publiek is er echter nauwelijks, of zou dat iets te maken hebben met het incident in Roermond?

Voor de registratie is deels gebruik gemaakt van een splitscreen. De linkhelft beslaat een groot deel van het podium, de rechterkant de stoel en de bandrecorder die samen vrijwel het complete decor beslaan. Deze helft is ook iets verder ingezoomd. Het komt dus regelmatig voor dat Wertheim op de stoel zit en je iets kleiner zijn hand in het andere scherm ziet bewegen. Om het nou een succes te noemen: nee. Verder wordt alles goed in beeld gebracht en is er niks mis met het geluid. Gedurende de show zaten er wel een paar kleine flikkeringen in het beeld.

Als bonusmateriaal staan er op de dvd enkele filmpjes van matige kwaliteit. Zo vertelde hij in Toomler de langste mop ooit. Helemaal staat het er niet op, maar als we het filmpje moeten geloven duurde het ruim 2 uur. Verder nog wat promo's, een radiodocumentaire over Max Tailleur en audiocommentaar van Wertheim en het fictieve personage Prof. Dr. Arnold Ratsberger.

Zoals gezegd is de dvd verpakt in een boekwerkje. Hierin is het dossier 'DrogePoepSteek' terug te vinden, waarin allerlei reacties op de gebeurtenis in Roermond gebundeld zijn. Speciale aandacht is er voor een internetter die op verschillende sites reageert onder dit mysterieuze alias. Ook is er een interview met Frenk van der Linde, maar dan uitgeschreven door de cabaretier zelf. Bij vlagen erg geestig. Maar de hoofdmoot bestaat uit een essay over satire. Wellicht zou dat standaard in de verschillende gidsen die de Nederlandse theaters uitgeven afgedrukt moeten worden. Uit eigen ervaring blijkt dat toch veel mensen bij voorstellingen van een Hans Teeuwen en dus ook Micha Wertheim vaak niet doorhebben dat het om satire gaat. Wellicht dat dit stuk wat meer duidelijkheid brengt bij deze groep theaterbezoekers. Het meest hilarisch is echter het zelfgeschreven voorwoord.

Al met al zeer de moeite waard, deze registratie van Micha Wertheim. Goede verhalen en sterke grappen waarbij een vleugje grof niet ontbreekt. Het boekje is een leuke toevoeging aan het geheel en zorgt voor een origineel totaalplaatje. Gaat dat zien. Tenzij je satire niet begrijpt!