CD: Ziggi Recado - Ziggi Recado

In 2001 komt Ricardo Blijden vanuit het eiland St. Eustatius naar Nederland. Rond diezelfde tijd leert Blijden, beter bekend als Ziggi en nu zelfs Ziggi Recado, Mr. Rude kennen. Samen met deze producer ontwikkelt hij zichzelf. Inmiddels is het 2001, heeft Recado de hele wereld over getourd, is zijn artiestennaam officieel Ziggi Recado geworden en is hij toe aan zijn derde studio-album simpelweg Ziggi Recado geheten.

ziggi4

Ziggi Recado is een van de weinige artiesten voor wie reggae de basis is. Jazz en tal van Afrikaanse stijlen zijn van harte welkom, maar reggae zal altijd het belangrijkste ingrediënt blijven. En dat is meteen te horen op opener 'Get Out'. De sound is authentiek en de zang exotisch. Recado heeft een natuurlijk accent en zingt heerlijk naar het eerste refreintje toe. Het refrein wordt opgevuld door goedklinkende geknepen zang van Ziggi Recado en lieflijke backing vocals. Hoewel het liedje over een minder succesvolle relatie gaat, hoor je dit geen moment af aan de zonnige muziek. 'New Day' begint zwaarder. De basdrum loopt voortdurend door in hetzelfde ritme en het geluid wordt spannender gemaakt door de toegevoegde geluidseffecten. De refreinen daarentegen klinken een stuk lichter. Dit mede door de wederom vrouwelijke achtergrondzang. 'Mary' en 'My Everything' zijn twee meer laid-back songs. Beide songs weten zeer te overtuigen en leggen meer nadruk op de lyrics van Recado. Het gebruik van de sample van zijn eigen dochter aan het begin van 'My Everything' maakt het nummer nog persoonlijker en zorgt voor de finishing touch. 'Still Wandering' is wederom een geweldige reggaesong. Vanaf de eerste noot ga je helemaal mee in de flow en stijgt de gevoelstemperatuur naar grote hoogten.

ziggi2

Met 'Prostitutes/ Crackhead' hebben we het eerste van zes duetten te pakken. Samen met Pete Philly brengt Ziggi Recado een emotionele tekst ten gehore. Ook het volgende duet 'This Year ft. Maikal X' is een fantastisch nummer. De stemmen kleuren goed bij elkaar en het nummer klinkt als een conversatie. Het refrein van 'Time for Greatness feat. Mr Probz' gaat na één luisterbeurt al niet meer uit je hoofd. Het is iets wat voor de meeste nummers geldt. Elk nummer heeft een sterke hook en valt makkelijk mee te neuriën.

Met Ziggi Recado heeft Ziggi Recado een nieuwe stap in zijn carrière gemaakt. Voor het eerst besloot hij om het hele proces in eigen hand te nemen. Het resultaat is zeer positief. De plaat klinkt harmonieus en staat bol van goede en gevarieerde liedjes. Want hoewel reggae altijd de basis vormt, experimenteert Recado vol plezier met andere stijlen. Ook de productie is zeer succesvol te noemen. Alle nummers zijn opgebouwd uit verschillende lagen en bieden stof voor meerdere luisterbeurten. Zelf is Ziggi Recado trots op de gemaakte plaat en dat is zeker niet onterecht. Als deze prachtige artiest zichzelf bij zijn volgende platen wederom als graadmeter neemt dan kunnen we (gelukkig) nog vele heerlijke platen verwachten!