Evenement: Pinkpop Persconferentie 2011

Eén keer per jaar verschuift het Limburgse Pinkpopgevoel van Landgraaf naar onze hoofdstad Amsterdam. Naar de poptempel Paradiso om precies te zijn. De woensdag voor het beginnen van de kaartverkoop maakt de organisatie een groot deel van de line-up bekend op de Pinkpop Persconferentie. Pers en prijswinaars voegen zich bijeen en wachten op al het moois (of niet) dat Mister Pinkpop Jan Smeets voor hen in petto heeft.

De Nederlandse parodie-coverband Blaas of Glory opende de persconferentie met hun versie van Europe's 'The Final Countdown'. Presentator en radio-DJ Giel Beelen liep voorop en heette de bezoekers welkom. Na een korte introductie (met beelden van de vorige editie) kwamen de winnaars van de Limburgse wedstrijd Nu of Nooit naar voren. De zangeres Madi en haar band mogen Pinkpop openen en volgens Giel was het 'eindelijk eens geen teringherrie', refererend naar de voorgaande winnaars. De 18-jarige zangeres was erg blij om op te mogen treden en zong erg zuiver. De liedjes waren stevige popliedjes met een rauw randje.

Vervolgens was het tijd om het programma van de zaterdag bekend te maken. Organisator Jan Smeets werd het podium opgeroepen en het volgende rijtje werd live bekend gemaakt op 3FM: Madi, Ash, Selah Sue, Manic Street Preachers, Simple Plan, Alter Bridge, De Staat, Lifehouse, Elbow en Coldplay. Jan maakte bekend dat Coldplay de duurste band tot nu toe is, maar dat ze ook langer op zullen treden dan normaal. Ook onthulde hij dat er nog een speciaal podium wordt gebouwd tussen het publiek, wat de Britse band ook heeft gedaan tijdens hun stadionoptredens.

Naast muziek wordt er op Pinkpop uiteraard ook aandacht besteed aan de goede doelen. Naast het bekendmaken van het traditionele roze hoedje maakte Amnesty International ook op het podium bekend dat ze een internetcafé gaan bouwen op het festivalterrein. Maar ze laten de festivalbezoekers beleven hoe internetcensuur werkt. Dit om de Chinese Nobelprijs voor de Vrede-winnaar Liu Xiaobo steun te betuigen. Hij werd in december 2009 tot 11 jaar gevangenisstraf veroordeeld wegens aansporing tot ondermijning van de staat.

Britse band Coldplay staat op de Pinkpopzaterdag

Na Amnesty International was het de beurt aan de ANWB. Filelezeres Heleen de Geest werd door het publiek goed ontvangen en vertelde dat de ANWB probeert te stimuleren om met meerdere mensen in één auto te gaan reizen naar het Limburgse Landgraaf. Om deze mensen te belonen, krijgen de eerste 200 auto's met vier mensen tien euro korting op een parkeerkaart. Daarnaast krijgen ANWB-leden tijdens het parkeren een gratis autocheck, waarbij onder andere de bandenspanning en het oliepeil gecontroleerd worden.

Na het vaste praatje van de partners was het weer tijd voor muziek. Dit keer van 'onze eigen' Tim Knol. Hij speelde onder andere zijn succesvolste nummer 'Sam' en kreeg het publiek goed mee. Voor het optreden gaf Jan Smeets al weg dat Tim op de Pinkpopzondag op het hoofdpodium zal spelen. Ook op de Pinkpopzaterdag: Graffiti6, The Bloody Beetroots Death Crew 77, Justin Nozuka, Avenged Sevenfold, Wolfmother, White Lies en Kings of Leon. Over White Lies had Jan nog te zeggen dat zij hoog stonden in de jaarlijkse Gouden Tiplijstjes. Daarom werd het bijna een verplicht nummer om ze te boeken voor Pinkpop.

De eer om als laatste op te treden op de persconferentie was voor Dazzled Kid. Het nieuwste project van Tjeerd Bomhof, bekend van Voicst. Hij had een Alzheimer camera om zijn nek die iedere zeven seconden een foto maakt. "Alzheimer-patiënten gebruiken hem om aan het eind van een feestje te kijken met wie ze allemaal gepraat hebben, maar het leek mij een leuk projectje om later te zien wat ik allemaal gedaan heb. Toen ik in de studio was, was het resultaat niet zo denderend. Maar nu in Paradiso krijg je leuke plaatjes," aldus Tjeerd. In het begin van het optreden kwam hij nauwelijks boven de muziek uit, maar dat werd al snel goedgemaakt. Dazzled Kid sloot het optreden af met 'Embrace', de bekendste single van de band.

Luchtfoto Pinkpop 2010 (foto: 3POOT / Buro Pinkpop)

Dan was het tijd om de (voorlopig) laatste Pinkpopnamen bekend te maken, voor de maandag. Het publiek ontving deze dag erg enthousiast en juichte bij vrijwel iedere bekendmaking. De artiesten zijn Dazzled Kid, All Time Low, Band of Horses, Deadmau5, Plain White T's, Beatsteaks, The Gaslight Anthem, The Script, Thirty Seconds to Mars, Scouting For Girls, Two Door Cinema Club, Go Back To The Zoo, Volbeat, Kaiser Chiefs en Foo Fighters

Ten slotte was het tijd voor de vragenronde aan Jan Smeets. Het publiek mocht vragen stellen over die nog niet bekende band of de prijs van een biertje. De complete vragenronde staat uitgewerkt op de derde pagina.

Over de line-up kun je natuurlijk twisten. De één vindt het geweldig en de ander heeft liever iets anders. Daar ontkom je ook niet aan, maar er mag wel gezegd worden dat het programma wederom goed gevarieerd is. Voor iedereen is er wat wils. Onthoud ook dat nog niet alle plekken in het blokkenschema gevuld zijn. Er moeten nog vijf artiesten bekendgemaakt worden. Jan Smeets was wel zo eerlijk om te verklappen dat ze niet van het niveau van Coldplay, Foo Fighters en Kings of Leon zijn. Grote kans dat De Jeugd van Tegenwoordig nog bevestigd wordt, wat ook rondging op Twitter. De persconferentie was in ieder geval geslaagd en werd afgesloten door Blaas of Glory met hun eigen versie van 'Ace of Spades' van Motörhead.

Pagina 2: de line-up, zoals die nu bekend is
Pagina 3: de uitgewerkte vragenronde
Pagina 4: de Pinkpop-poster van 2010