Torchlight

TLL

Torchlight is een Xbox Live Arcade-game van Runic Games. Het spel was eerder al een kleine hit op de pc. Een aantal medewerkers van de gamestudio werkte in het verleden aan de Diablo-serie. De klassieke hack & slash gameplay uit deze populaire gameserie wordt met Torchlight dan ook voortgezet. Laat de bloederige tochten door donkere kerkers maar beginnen!

Gele uitroeptekens
Aan het begin van het avontuur krijg je de keuze uit drie verschillende karakters: Destroyer, Alchemist en Vanquisher. De Destroyer is goed voor het brute hakwerk met grote wapens, de Alchemist specialiseert zich in magische aanvallen en de Vanquisher is een jager compleet met valstrikken en een boog. Daarnaast krijgt deze jager een leuk huisdiertje mee die trouw aan zijn zijde vecht. De held wordt bestuurd vanuit een isometrisch cameraperspectief. In het mijnstadje Torchlight zijn karakters te vinden met een geel uitroepteken boven hun hoofd. Zij delen opdrachten uit en andere personages verkopen handige spullen. Direct naast het stadje ligt de ingang naar de mijn waar de actie zich afspeelt. Dit maakt de wereld van Torchlight lekker overzichtelijk.

TL

Verslavende actie
De mijn is een enorme willekeurig opgebouwde kerker. De game genereert elk niveau van de kerker door verschillende ‘blokken’ van spelomgevingen aan elkaar te plakken. Dit gebeurt zo subtiel dat het alleen bij het herspelen van de game opvalt. De bruggen, trappen en deuren zitten nooit op dezelfde plaats. Hoe dieper in de mijn wordt afgedaald, hoe moeilijker het wordt. Waar simpele spinnen en zombies in het begin de vijanden zijn, kom de anonieme hoofdpersoon een aantal niveaus lager tegenover krachtige tovenaars en monsters te staan. Natuurlijk wordt de speler ook steeds sterker waarbij nieuwe vaardigheden en aanvallen worden ontgrendeld. Daarnaast valt er bij het verslaan van vijanden een beloning op de grond die uit wapens, geld of uitrusting bestaat. Deze traditionele gameplay maakt van Torchlight een verslavende game.

Veelzijdig diertje
Hoewel Torchlight weinig origineel is, bevat het spel een aantal leuke vondsten. Zo kan de speler op elk moment via een magisch portaal naar het mijnstadje terugkeren om even op adem te komen en nieuwe drankjes en kogels te kopen. Een ander leuk element is dat het huisdier niet alleen kan aanvallen, maar ook zelfstandig naar de stad kan gaan om spullen te verkopen. Daarnaast kan het beestje spreuken leren en zelfs voor korte tijd in een geheel ander wezen veranderen. Zo kan het huisdier een wolf worden die vuurballen uit zijn bek schiet. Na het eten van een vis kan de wolf zelfs een gigantisch monster worden. Het slaat helemaal nergens op, maar maakt de actie wel leuker. De bazen die om de haverklap op het pad van de speler komen, vormen tevens kleine hoogtepunten waarbij alle zeilen bijgezet moeten worden om niet het loodje te leggen. De actie in Torchlight is een eenzame bedoeling, want helaas schittert een tweespelerfunctie in afwezigheid.

TL

Torchlight jat zo’n beetje alles van de Diablo-serie, maar de game heeft dan ook niet de pretentie om origineel uit de hoek te komen. Het sterker maken van een held in een kerker vol vijanden is nog steeds gevaarlijk verslavend. Een coöperatieve spelmodus was welkom geweest, maar ook zonder deze optie is Torchlight een perfect zoethoudertje voor iedereen die reikhalzend naar Diablo III uitkijkt.

Door: Tim Fieldhouse, Novum Nieuws

Cijfer
+ Verslavend - Originaliteit