Dvd: Wall Street: Money Never Sleeps

Het eerste vervolg op een Oliver Stone-film ooit zorgt direct voor de terugkeer van één van Hollywood's beruchtste oplichters Gordon Gekko. Rising star Shia LaBeouf (Transformers) speelt naast Michael Douglas in het vervolg op de film waar laatstgenoemde ruim 23 jaar geleden een Oscar voor ontving. Eigenlijk kun je Wall Street: Money Never Sleeps niet kijken zonder dat je Wall Street gezien hebt, ook al stelt regisseur Stone dat het zowel een sequel als een op zichzelf staande film is.

Wall Street: Money Never Sleeps dvd cover

Voor iedereen die Wall Street niet gezien heeft een korte samenvatting van de film: Gordon Gekko (Michael Douglas) is een zeer grote speler in de Amerikaanse financiële wereld. Hij handelt in aandelen, koopt bedrijven op en zou zijn moeder voor een dubbeltje verkopen. De jonge Wall Street-broker Bud Fox (Charlie Sheen) mag na veel aandringen eindelijk voor de grote Gekko gaan werken en een wereld gaat voor hem open. Hij verdient bakken met geld en krijgt alles wat zijn hartje begeert. Na een mislukte deal met de luchtvaartmaatschappij waar de vader van Bud (Martin Sheen) werkt weigert Gekko zijn protégé te helpen. Bud besluit Gekko kapot te maken en uiteindelijk moet de machtige oplichter naar de gevangenis voor handelen met voorkennis.

Wall Street: Money Never Sleeps

Dat is ook eigenlijk het beginpunt van Wall Street: Money Never Sleeps. Gekko komt vrij na een gevangenisstraf van maar liefst acht jaar. Tijdens zijn vrijlating krijgt hij al zijn bezittingen terug, inclusief de mobiele telefoon uit de eerste film... uit 1987. Een gigantisch apparaat dat enigszins uit de toon valt in vergelijking met de hedendaagse telefoons; een leuke verwijzing naar Wall Street. Gekko heeft in de bak een boek geschreven dat prijst hij nu overal en nergens aanprijst. De jonge Jake Moore (Shia LaBeouf) is -net als Bud Fox 23 jaar geleden- een broker op Wall Street en heeft een droom om ooit goed geld te gaan verdienen aan groene energie. Zijn vriendin is overigens niemand minder dan de dochter van de beruchte Gordon Gekko.

Wall Street: Money Never Sleeps screenshot

Nadat Jake's firma verkocht wordt en vele werknemers ontslagen worden gaat Jake aan de slag bij een concurrent, de concurrent die Jake's firma in de crisis opkocht. De baas van Jake is nu de machtige Bretton James (Josh Brolin, No Country For Old Men) een mastodont die ook al meedeed in de tijd dat Gekko actief was. Ondertussen heeft Jake contact gezocht met de grote Gekko om hem om hulp te vragen in deze moeilijke, snelle wereld. Gordon Gekko wil graag weer contact met zijn dochter krijgen en gebruikt Jake als tussenpersoon om dit voor elkaar te krijgen. Jake denkt op zijn beurt dat Gordon hem gaat helpen een fantastische deal te sluiten. Het wordt een spel waarin emoties erg belangrijk zijn, maar geen rol mógen spelen.

Waar Wall Street in 1987 nog hoge ogen gooide, is het rond Wall Street: Money Never Sleeps wat stiller gebleven. De verwachtingen waren hooggespannen omdat een beroemdheid uit de filmgeschiedenis weer terug kwam in een zelfde soort film. Het moest niet alleen een sequel zijn, maar ook een film die je prima op zichzelf kunt kijken. Dat laatste komt goed uit de verf. Je kunt 'm prima kijken zonder überhaupt weet te hebben van de geschiedenis. Wat betreft het vervolg op de film uit '87: het 'gevoel' van de film is anders. In de jaren '80 was de financiële markt veel drukker en levendiger en dat komt in die film goed naar voren. Het is de makers net niet gelukt de vinger op de zere plek te leggen wat betreft dat 'gevoel'. De economische crisis wordt hier eigenlijk niet beschreven, maar als feit gepresenteerd terwijl het wellicht beter was de oorzaak te laten zien. Dat maakt deze film wat minder dan zijn voorganger, maar desalniettemin ruim twee uur goed vermaak.

Op de dvd staat één extra getiteld: Gekko is terug. Een ongeveer 10 minuten durende extra die het personage Gordon Gekko onder de loep neemt. Daarin hoor je de makers en de acteur Michael Douglas zelf over zijn beroemde personage. Erg leuk gedaan om je toch nog even met de oude film te laten kennis maken. Leuk detail in de film -naast de gigantische 'mobiele' telefoon van Gekko- is het feit dat hij op een feestje een oude bekende tegen het lijf loopt. Niemand minder dan Bud Fox (Charlie Sheen) laat even zijn gezicht zien in Wall Street: Money Never Sleeps. Met twee vrouwen, dat wel. Een ander grappig detail is de ringtone van Jake, dit is het wereldberoemde deuntje uit The Good, The Bad and The Ugly waar Eli Wallach één van de rollen in vertolkte.