Film: Gooische Vrouwen

In het begin van John de Mols zender Talpa kwam zijn zus Linda de Mol bij hem met een programma-idee. Het bestond uit drie A4-tjes met uitleg over de locaties en de karakters. Toenmalig programmadirecteur Remko van Westerloo was meteen enthousiast en de serie werd ook daadwerkelijk een succes. Na vijf seizoenen op televisie komen Cheryl (Linda de Mol), Anouk (Susan Visser), Claire (Tjitske Reidinga), Roelien (Lies Visschedijk) en uiteraard Martin Moreiro (Peter Paul Muller) naar het grote witte doek in Gooische Vrouwen - De Film.

In Het Gooi verlopen de levens van de vier vriendinnen alles behalve soepel. Cheryls man Martin wordt weer behoorlijk afgeleid door ander vrouwelijk schoon. Claires dochter vertrekt naar Burkina Faso voor drie jaar. Roelien is van slag omdat er een boom wordt gekapt en Anouks dochter Vlinder gaat bij haar vader wonen, omdat ze haar moeder een slet vindt. De Gooische dames zijn hard toe aan vakantie. Ze pakken hun koffers en vertrekken naar Frankrijk. Maar eenmaal op bestemming beseffen ze hoe belangrijk vriendschap eigenlijk is.

De serie Gooische Vrouwen is zo'n succes geworden door wellicht de overdreven karakters, die eigenlijk niet passen in de Nederlandse maatschappij. In de film is dat uiteraard niet anders. De gebeurtenissen zijn veelal erg over-the-top, maar passen wel bij de karaktereigenschappen. De film zit vol scènes die je niet verwacht en daarom erg humoristisch zijn. Er valt dus genoeg te lachen.

Toch voelt het meer aan als een lange aflevering dan een echte bioscoopfilm. Het tempo is vrij laag en de personages worden nauwelijks geïntroduceerd. Het is niet nodig om de serie gevolgd te hebben, maar je hebt wel een streepje voor op de rest. Door het lage tempo wordt wel de tijd genomen om het verhaal te vertellen en dat is wel een positief punt. Het wordt nergens saai door de onverwachte gebeurtenissen.

De grote vraag voor de mannen is uiteraard of de film ook geschikt is voor hen. Vooral Martin Moreiro zorgt voor veel mannenhumor, waardoor er voor elk geslacht humor aanwezig is. Door de over-the-top-scènes moet je dan wel even doorheen kijken, maar ook dan blijft er een vermakelijke film over.

De bioscoopfilm van Gooische Vrouwen is de kers op de taart van de serie. De film is geheel in de stijl van de serie en is absoluut een humoristische film. Ondanks dat het tempo niet zo hoog ligt, verschuift je aandacht niet. Ook voor de mannen is er genoeg te lachen in de vorm van Martin Moreiro. Met Gooische Vrouwen (de film) is de serie definitief afgesloten en met het naderende succes is een vervolgfilm bijna niet uit te sluiten.