CD: Suarez - L'Indécideur

Verlang jij ook al zo naar de zomer? Heb je het helemaal gehad met het koude, gure en onstuimige weer, de griepgolf en de donkere dagen? Dan is er onlangs een album uitgekomen dat dit verlangen alleen nog maar aansterkt, of je aan de andere kant geestelijk alvast mee kan nemen naar een zonnige en vrolijke plek.
Suarez is een samenwerking van 3 neven uit Madagascar en Marc Pinilla-D`Ignazio uit België. De drie muzikale Afrikanen kwamen naar Europa om hun geluk te beproeven in de muziek en liepen zo tegen de jonge Belg van Spaans/Italiaanse afkomst aan. Gezien de geografische wortels is het dan ook geen wonder dat het tweede album,  L'Indécideur, van Suarez wederom een zomers, swingend en aanstekelijk product is geworden.

In 2007 brachten de heren het debuut 'On Attend' uit, waarvan de gelijknamige single het behoorlijk goed deed. Het leverde de band ook al eens een plekje in De Wereld Draait Door en het Oerol festival op. Op Eurosonic, afgelopen januari, stond het kwartet weer op Nederlandse planken om deze nieuwe plaat te promoten en een zomers tintje aan de koude tijden te geven. Dat laatste is voor een band als deze geen enkele probleem. De zwierige popliedjes komen als zonnestralen je speakers uit, ook al hebben ze een enkele maal een melancholische bijklank. Die melancholie is bij de titelsong nog niet te bekennen. Een aanstekelijk en uptempo gitaardeuntje stuitert als opener je stereo uit en krijgt door alle wereldsteden en de Franstalige zang een internationaal uiterlijk. Op 'Le Temps De Voir' hoor je duidelijk Manu Chao invloeden naar voren komen, en als je hiervan houdt dan zit je ook bij deze plaat geramd.

Ondanks die overduidelijke parallellen met Manu Chao mengt Suarez er wat meer folk en pop doorheen, alsof The Tellers in de begeleidingsband zitten. Tegen het eind van de plaat zijn de swingende en warme klanken vervangen door wat stemmigere liedjes, maar worden nog steeds gekenmerkend door de heerlijke fluisterstem van Pinilla en de puntige muzikaliteit van de band. Net als op het debuut bevat ook deze plaat een cover, 'Porque Te Vas' van Jeanette is succesvol in een Suarez-jasje gestoken.

Suarez loopt een paar seizoen voor en levert nu al een cocktail/barbecueplaat af, eentje die zich qua kwaliteit en insteek zeker kan meten met Manu Chao, José Gonzales of Gabriel Rios. Voor je het weet zit je bij het luisteren van  L'Indécideur in je korte broek en met een parapluutje in je glas. Laat de zomer maar komen!