Film: Hereafter

Ouwe rot in het vak Clint Eastwood heeft het acteren alweer een paar jaar laten liggen. In 2008 speelde hij in Gran Torino de oorlogsveteraan Walt Kowalski. Sindsdien heeft hij alleen maar films geregisseerd, waaronder Invictus. Volgend jaar staat de film J. Edgar gepland welke draait om de schandalen van de ex-Amerikaanse veiligheidsambtenaar John Edgar Hoover. Nu is de recentste film van Clint uitgekomen met Matt Damon; Hereafter

In Hereafter gaat het over het hiernamaals. De film volgt drie verschillende mensen die een bepaalde ervaring hebben met de dood. De Franse Marie (Cecile de France) beleefde een bijna-doodervaring tijdens een hevige tsunami. Aan de andere kant van de wereld leeft George (Matt Damon), die contact kan leggen met de doden, maar hij probeert deze gave te vergeten en achter zich te laten. De derde persoon is Marcus, een scholier uit Londen, die de persoon verliest die het dichtst bij hem staat. Alle drie zoeken ze naar de waarheid en kruisen ze toevallig elkaars wegen.

De film begint met een indrukwekkende scène van een grote tsunami. Marie wordt meegesleurd door de tsunami en alles breekt af. Gebouwen, bomen en elektriciteitspalen gaan allemaal kapot. De toon lijkt gezet te zijn voor de rest van de film. Maar nee, dit was eigenlijk het spannendste gedeelte van de film. Wat rest is een eindeloze, trage en bovenal inhoudsloze film. De karakters worden helemaal niet uitgelicht en nergens is duidelijk wat hun achtergrond precies is.

Ook het acteerwerk is niet geweldig. Matt Damon acteert heel passieloos en lijkt er gewoon geen zin in te hebben. Daarnaast worden vele gebeurtenissen uit de film niet toegelicht en ontstaan er daardoor veel open gaten. De ruim twee uur durende film is veel te lang en de scènes hadden veel korter gekund.

Het begin met de tsunami-scènes beloofde veel goeds, maar het tegendeel is waar. Heel weinig spanning en vele trage en inhoudsloze scènes. Na het einde zijn er nog te veel vragen en open plekken om alles op een rijtje te hebben. Nergens wordt de film interessant en nergens houdt Clint Eastwood je op het puntje van de stoel. Helaas, want de plot (en het begin) leken interessant.