DVD: Jochem Myjer - De Rust Zelve

Leidenaar Jochem Myjer brak in de cabaretwereld door met zijn show Adéhadé. De show vertelt zijn leven als ADHD'er en er lijkt een jongere Bert Visscher te zijn opgestaan. Zijn tweede voorstelling Yeee-Haa! deed hij maar liefst 330 keer en hij mocht de voorstelling zelfs tweemaal doen in het theater Carré in Amsterdam. Nu is Jochem terug met zijn derde voorstelling De Rust Zelve, maar of hij deze titel waar kan maken is nog maar de vraag.

In zijn derde voorstelling heeft hij zijn woonplaats Leiden als basis. Verhalen over zijn vrienden en zijn buren in Leiden passeren regelmatige de revue. Daarnaast gebruikt hij ook regelmatig zijn imitatietalent door onder andere Willibrord Frequin, Gaston Starreveld en zelfs Edith Piaf te imiteren. Door het hoge tempo van de ADHD'er ben je blij dat het op dvd is verschenen, zodat je even terug kan spoelen als het even te snel gaat.

Maar is Jochem nog steeds zo druk als in zijn eerste show? Het antwoord is nee. Tenminste, voor zijn doen. Nog steeds is hij erg druk, maar toch heeft hij meerdere rustpunten in zijn voorstelling. Onder andere de liedjes geven hem en het publiek even een moment van rust. De verhalen over zijn vrienden en buurkinderen (genaamd Halfzeven, Halfacht en Halfnegen) zijn humoristisch en de personen komen ook regelmatig terug. Vooral Ariël (een nogal dommig meisje) en Bob (de slechte grappenmaker) zorgen geregeld voor een schaterlach.

Helaas is de show weinig vernieuwend. Jochem grapt eigenlijk nog net zoals in zijn eerdere show Yeee-Haa!. De grap over het schoolreisje is in deze voorstelling verplaatst naar de bioscoop met onder andere Marokkaanse jongeren, kakker Robbert-Jan en natuurlijk de kinderen Halfzeven, Halfacht en Halfnegen. Maar in dit geval is het helemaal niet erg dat Jochem nog steeds zo grapt als zijn eerdere shows. De grappen werken nog steeds. Jochem zorgt voor pure simpel vermaak voor mensen die even anderhalf uur aan niets anders willen denken.

De Rust Zelve is nog steeds alles behalve rustig, maar toch heeft Jochem een goede balans kunnen vinden door er ook serieuze liedjes in te voegen. Op sommige momenten rollen de tranen letterlijk over je wangen van het lachen, vooral om de dommige Ariël en de slechte grappenmaker Bob. Helaas heeft Jochem zich weinig ontwikkeld door de jaren heen, maar in dit geval is dat geen probleem. Mensen weten wat ze kunnen verwachten bij de voorstelling en ze krijgen ook wat ze willen: vermaak.

Extra's

- Blooper (Uit Mijn Hoofd)
Een anderhalf minuut durende blooper tijdens de tv-registratie van de voorstelling. Tijdens het liedje 'Uit Mijn Hoofd' weet Jochem de akkoorden niet meer en gebruikt hij de akkoorden van een ander lied uit de show. Leuk om te zien hoe het eruit ziet als er iets misgaat tijdens de voorstelling. In tegenstelling tot andere dingen uit de show is dit niet gepland.

- Evenblij met Jochem Myjer
De tv-uitzending waarin Jakhals Frank Evenblij met Jochem Myjer naar Texel gaat. Jochem neemt Frank mee naar de plekken waar hij als klein jongetje altijd heen ging.
De ADHD'er is hierin openhartig over zijn leven, werkdrift en ambities. Erg leuk om te zien en zeker een goede toevoeging.

- Rondje Leiden
Jochem leidt ons rond door zijn stad Leiden en laat ook de plekken zien die hij gebruikt in zijn voorstelling. Deze elf minuten durende rondleiding laat ons onder andere de markt en het stadhuis van Leiden zien. Interessant voor de mensen uit Leiden, maar iets minder voor de mensen die weinig met Leiden hebben.

- Videoclip 'Mijn Dag'
Naast cabaretier is Jochem tegenwoordig ook zanger. Het liedje 'Mijn Dag' uit de show is een single geworden en werd regelmatig gedraaid op de radio. Het nummer kwam stond vijf weken in de Top 40 en stond op positie 31. In de videoclip worden veel beelden gebruikt uit de vorige extra, het Rondje Leiden.