Blu-ray: Grown Ups

Adam Sandler, Chris Rock, David Spade en Rob Schneider hebben één ding gemeen: ze zaten allen in het tv-programma Saturday Night Live vanaf 1990. Voor de komedie Grown Ups hebben ze The King of Queens' Kevin James erbij gehaald. Ze spelen vijf vrienden die elkaar sinds 1978 niet meer gezien hebben, toen ze een plaatselijk basketbaltoernooi wonnen. De dood van hun coach zorgt voor een hereniging.

Het overlijden van coach Buzzer zorgt ervoor dat ze elkaar weer ontmoeten op zijn begrafenis. Ze besluiten om met z'n allen, samen met vrouw en kinderen, tijdens het '4th of July'-weekend in een hut in het bos te verblijven. Daar blijkt al snel dat iedereen veranderd is gedurende die tientallen jaren. Toch proberen ze samen hun kinderjaren weer te beleven en dat wordt nog eens bevorderd als ze de verliezers tegenkomen van de basketbalwedstrijd uit 1978.

De film begint enorm ongemakkelijk. Tijdens de begrafenis van coach Buzzer wordt er enorm vrolijk gedaan en het lijkt in de verste verte niet op een begrafenis. Niemand rouwt om de coach, maar iedereen is enorm blij elkaar weer te zien. Deze scène zorgde wel voor enige plaatsvervangende schaamte. De makers probeerden waarschijnlijk een beetje hart in de film te brengen, maar wilden ook wat humor in de scène brengen. Humor en een begrafenis werkt niet zo goed samen en dat maakt Grown Ups heel goed duidelijk.

Gelukkig maakt de rest van de film veel goed. De humor zakt niet meer zo laag als in het begin en het verhaal begint ook een beetje interessant te worden. De grappigste momenten komen eigenlijk van de kinderen zelf, die erg goed gecast zijn. Onverwachte opmerkingen blijven uit de mond van een kind het leukst. Helaas zijn de meeste grappen wel voorspelbaar. Adam Sandler acteert echter het minst, eigenlijk kan hij maar op één manier acteren lijkt het wel. Zijn rol uit Click zal hij niet snel meer overtreffen.

Grown Ups is een vermakelijke film geworden die niet snel verveeld. Een groot nadeel is echter de schaamteloze begrafenisscène aan het begin van de film. Dit zet meteen al een slechte toon in een verder leuke film. De kinderen zijn misschien wel het grappigst van de hele film. Helaas is Sandlers acteerprestatie niet top en doet hij eigenlijk hetzelfde als altijd op dezelfde manier. Regisseur Dennis Dugan is echter nog lang niet klaar met hem. Dit jaar staan de films Just Go With It en Jack & Jill gepland met Adam Sandler en respectievelijk Jennifer Aniston en Katie Holmes.

Extra's

- Commentaar van regisseur Dennis Dugan
- Verwijderde scènes *
Er staan een paar verwijderde scènes op met een totale lengte van tien minuten. Deze scènes zijn niet heel uitgebreid en voegen ook weinig toe, maar het is leuk dat ze erbij staan. De verwijderde gedeeltes vinden onder andere plaats bij het waterpark en bij de modeshow. Leuk is wel het filmpje met Adam Sandler, die een basketbal probeert te gooien in een basket zonder te kijken.
- 'Laughing is contagious'
Een filmpje van vier minuten waar beelden te zien zijn van de lol die gemaakt is tijdens de opnames. Niet heel erg interessant en voegt verder ook weinig toe.
- 'Gag reel'
Dit zijn de bloopers van ongeveer vier minuten. Net als de verwijderde scènes is het leuk om te zien, maar het voegt weinig toe.
- 'Riff-o-rama' *
Dit is slechts een uitgebreidere versie van de scène uit de film met de vijf mannen zittend bij het meer. Het filmpje van 4,5 minuut wordt ingeleid door de regisseur die uitlegd dat hij niks hoefde te doen bij de scène. Het is dus allemaal improvisatie wat er gezegd wordt.
- 'Dennis Dugan: Hands On Director' *
Een kort interview van 4,5 minuut met de regisseur Dennis Dugan. Ook reageren de acteurs op de werkwijze van Dennis en natuurlijk zijn ze allemaal erg positief. De regisseur benadrukt alleen iets te vaak dat dit zijn 'ontspanningsfilm' is en dat hij niet erg veel hoefde te doen.
- 'Lost Tapes of Norm MacDonald' *
Een soort van ode van zeven minuten aan acteur Norm MacDonald met veel verschillende scènes uit de opnames met zijn personage Geezer. Klaarblijkelijk heeft hij weinig indruk gemaakt op de regisseur, want hij komt niet in de film voor. In een sarcastisch interview wordt net gedaan alsof hij een grote bijdrage heeft geleverd aan de film.
- 'The Cast of Grown Ups'
Een collage (van zeven minuten) met interviews van de acteurs uit de film die iets zeggen over de vijf mannen uit Grown Ups. Evenals over de regisseur zijn ze allemaal vol lof over elkaar en worden alle komische scènes nog eens herhaald.
- 'Busey and the Monkey' *
Een scène waarin het impresario van Lenny (Adam Sandler) belt met hem om te vragen waarom er een aap in zijn huis is. Het nut van deze bonus is totaal onduidelijk en had beter bij de verwijderde scènes kunnen staan. De drie minuten zijn teveel om apart gezet te worden.
- Trailers *
Ten slotte staan er de trailers op van Eat, Pray, Love, Cloudy With a Chance of Meatballs, The Smurfs en The Social Network

* = extra's zijn alleen beschikbaar op de blu-ray versie

Ook is het mogelijk om de film te bekijken met behulp van movieIQ. Dit is een toevoeging dat alleen mogelijk is als je blu-ray speler verbonden is met het internet. Tijdens het bekijken van de film krijg je namelijk een melding als er informatie beschikbaar is over een bepaalde scène. Zo valt bijvoorbeeld te zien welk nummer er te horen is, waar de scène zich afspeelt en wie de acteurs zijn die in beeld zijn. Omdat je met het internet verbonden bent, is de informatie altijd vers. Natuurlijk zal het bijna niet voorkomen dat je de film helemaal opnieuw gaat bekijken met movieIQ, maar als je meer informatie wil weten over de scène (vooral handig als je wilt weten welk nummer er te horen is) is het erg handig en zeker een goede toevoeging.