DVD: Brooklyn's Finest

Brooklyn's Finest is geregisseerd door de man die ook Training Day voor zijn rekening nam: Antoine Fuqua. En de beste man laat met deze film zien het nog niet verleerd te zijn. De New Yorkse politie, in het bijzonder die van de wijk Brooklyn, staat centraal in dit epos. En hij is gevuld met flink wat grote namen. Zo geven onder andere Richard Gere (The Hunting Party), Wesley Snipes (Blade), Ethan Hawke (Training Day) en Don Cheadle (Oceans 11, 12 & 13) acte de présence.

Brooklyn's Finest dvd cover

Drie politiemannen leven ieder hun eigen leven in het New Yorkse Brooklyn; een hard leven met veel tegenslagen en af en toe een goede dag. Agent Eddie Dugan (Richard Gere) is uitgeblust en moet nog slechts zeven dagen werken voor hij met pensioen kan. Een oude rot die liever gisteren dan vandaag stopt met werken. Hij vindt dat zijn tijd er wel op zit. Door zijn chef wordt hem opgelegd dat hij met jonge agenten de wijk in moet, omdat zij het moeten leren van de ervaren agenten. Met frisse tegenzin gaat hij dan de straat op. Sal Procida (Ethan Hawke) is een ietwat corrupte agent die voor de narcotica-afdeling werkt. Hij zou graag een flinke klapper maken en het door hem gevonden drugsgeld in zijn eigen zak steken om zijn familie te onderhouden. Clarence 'Tango' Butler (Don Cheadle) is een undercoveragent die geïnfiltreerd is in een grote drugsbende. Hij moet zijn beste vriend Casanova 'Caz' Phillips (Wesley Snipes) arresteren in ruil voor een promotie.

Sal (Hawke) heeft dringend geld nodig om een nieuw huis te kopen, zijn zwangere vrouw heeft teveel last van astma in hun beschimmelde woning. Hij spreekt ook hardop uit dat hij het agenten die drugsgeld 'inpikken' niet kwaliijk neemt. Hij begeeft zich op de scheidslijn van het goede en het kwade en dat is voor een politieagent nu niet bepaald de juiste positie. Hawke speelt de rol met verve, hij brengt de problemen die hij heeft goed over en je kunt als kijker begrijpen waarom hij twijfelt over zijn keuzes.

Brooklyn's Finest screenshot

Bij Eddie Dugan (Gere) daarentegen kost het wat moeite om hem als agent te zien. Hij blijft toch een beetje de gladjakker van Hollywood en je zult hem niet snel associëren met een rol als deze. Toch, naar mate de film vordert, herken je ook zijn problemen en moeilijkheden. Een man die weinig liefde kent en het denkt te vinden op een verkeerde plaats. Tango (Cheadle) speelt als undercoveragent een rol die prima op zijn lijf geschreven is. Hij is als gangster verwikkeld in een drugsbende en lijkt op sommige momenten het spoor volledig bijster te zijn. Hij weet dit zelf ook, maar moet van zijn chef blijven wachten tot de grote vis gevangen is.

Brooklyn's Fines screenshot

Brooklyn's Finest toont op een zeer realistische wijze het leven van de drie agenten in Brooklyn. Ze zijn verre van de 'finest', want als dit de crème de la crème is, wacht de wijk nog veel problemen. Het is regisseur Antoine Fuqua na Training Day weer gelukt een parel van een film te maken die niet de 'gladheid' van Hollywood aan z'n kont heeft hangen, maar een zeer echt beeld geeft van de problematiek.

Extra's
De extra's op Brooklyn's Finest zijn niet bepaald om over naar huis te schrijven. 'Behind the badge' geeft een mooi beeld van het leven van een agent en hoe dat in de film is weergegeven. De acteurs en makers komen aan het woord en geven hun mening over de film en hun beleving.
'Behind the scenes' is leuk om naar te kijken. Zeker omdat je nu echte shots ziet, maar met camera's en al het personeel dat aan een shot meewerkt. De interviews met crew en cast zijn ronduit slecht geknipt. Aan het eind van een antwoord zie je de persoon nog praten, maar is het geluid al weg. Erg amateuristisch gedaan, de vragen komen in beeld en de persoon in kwestie geeft antwoord. De vragen zijn door elkaar en er is geen enkele lijn in te ontdekken. Erg jammer, want extra's kunnen een film juist nog intenser maken.