DVD: The Simpsons: 20 Years

De populairste tekenfilmserie is wellicht de gele familie The Simpsons. Zo niet de populairste, dan in ieder geval de langstlopende sitcom én de langstlopende animatieserie ter wereld. Naast een film, verscheidene games, strips, actiefiguren en boeken, wordt ook elk seizoen op dvd uitgebracht. Terwijl het huidige seizoen, nummer 22, nog op de buis te zien is, heeft FOX het jubileumseizoen op dvd uitgebracht. The Simpsons: 20 Years bevat alle afleveringen van het twintigste seizoen.

FOX heeft het uitbrengen van de seizoen veertien tot en met negentien even stopgezet om het jubileum te vieren. De dvd-box bevat vier schijfjes met in totaal 21 afleveringen met een speelduur van ongeveer 465 minuten. De dvd's zitten verpakt in een prachtige verpakking met de inwoners van Springfield. Daarnaast bevat het een boekje met informatie over elke aflevering. Een groot nadeel is dat het eigenlijk niet meer is dan een directe kopie van de afleveringen op een dvd. Er staan helemaal geen extra's op of andere leuke dingen. Voor een jubileumseizoen was het leuk geweest als er een 'making-of' of interviews met de stemacteurs op hadden gestaan.

Daarnaast zijn de eerste negen afleveringen nog steeds niet in hoge kwaliteit en breedbeeld. Gelukkig is de tiende aflevering ('Take My Life, Please') eindelijk dit wel. Ook is er een nieuwe openingsscène geïntroduceerd voorafgaand aan deze aflevering. Een positief punt is dat er in de aflevering zelf ook veel zelfspot gebruikt wordt om aan te geven dat de serie nu pas op HD over is gegaan. Deze zelfspot en ook de kritische grappen op andere personen en bedrijven zijn ook in de andere afleveringen verwerkt. Dat blijft een sterk punt van de serie, naast natuurlijk de leuke quotes van Homer en de onwaarschijnlijke avonturen van de familie.

In dit seizoen is er genoeg te beleven. Zo verliezen de Simpsons hun huis, zijn Maggie en Homer vermist, gaan Homer en Marge opnieuw trouwen, ruilt Bart zijn leven met een look-a-like en sluit hij een vriendschap met een moslim. In de traditionele horroraflevering Treehouse of Horror is er een parodie op Transformers en Charlie Brown. Daarnaast wordt Homer ingehuurd als huurmoordenaar, nadat hij Krusty the Clown vermoordt. Er is genoeg te beleven in Springfield en het zal dan ook geen vervelen worden tijdens de afleveringen. Als klap op de vuurpijl is dit het eerste seizoen baby Maggie voor het eerst praat. Haar stem wordt ingesproken door Jodie Foster.

Dit seizoen laat zien dat het succes van The Simpsons nog steeds niet uitgewerkt is. De afleveringen zijn nog steeds erg boeiend en de humor is nog steeds goed te noemen. Daarnaast verzinnen de makers steeds nieuwe dingen om de serie vers te houden. Zo is de nieuwe openingsscène één van de middelen om de serie te vernieuwen. Over de afleveringen zelf niks te klagen, maar de makers van de langlopende serie hadden iets meer moeite mogen doen voor de dvd's. Enkele extra's, zoals interviews, een 'making-of' of commentaar bij de afleveringen, zouden leuke toevoegingen zijn geweest. Helaas blijft het 'slechts' bij een directe kopie van de serie op dvd.