DVD: Imagine - John Lennon

Samen met Yoko Ono zit John Lennon op hun bed, in zijn handen een stapel post. Eén van de brieven vertelt hem dat hij binnenkort vermoord zal worden, de briefschrijver voorspelt ergens in maart. Het is een macaber moment in de documentaire Imagine die verhaalt over het intrigerende leven van John Lennon. De kijker kent de manier waarop de (ex-)Beatle is gestorven, maar op dat moment legt hij de brief schuchter lachend naast zich neer. Op 8 december 1980 werd Lennon door Mark David Chapman tweemaal in zijn rug geschoten, op de trappen voor zijn eigen appartement. Chapman nam rustig plaats op de stoep en verklaarde tegen de portier: "I just shot John Lennon". Iets na elf uur 's avonds werd Lennon officieel dood verklaard in het St. Luke's-Roosevelt ziekenhuis, het einde van een muzikaal icoon.

De documentaire Imagine is opnieuw uitgebracht op 8 december 1980, om zijn sterfdatum te herdenken. De docu richt zich echter op het leven van de legende en de zaken die Lennon bereikt heeft en belangrijk achtte. Producers David Wolper en Andrew Solt kregen toegang tot meer dan 240 uur film- en video-opnames uit de persoonlijke verzameling van Lennon. Die schat aan informatie en beelden smeedden ze samen tot een ode, waarin het gedachtegoed en het leven van Lennon prachtig naar voren wordt gebracht. Het bijzondere van de registratie is het feit dat Lennon zijn eigen biografie vertelt.

De documentaire springt heen en weer tussen beelden uit het landhuis van John Lennon en Yoko Ono, Tittenhurst Park, en de chronologische registratie van zijn leven. Heel kort wordt zijn jeugd aangestipt, zie je The Quarry Men voorbij komen en The Beatles ontstaan. De opkomst en de Beatlemania worden uiteraard aangestipt en mooi weergegeven door de oude beelden, maar krijgen de kijk van Lennon zelf mee. Het verhaal wordt op meerdere momenten bijgestaan door korte interviews met degenen die dichtbij John Lennon zelf stonden: Yoko Ono, zijn zonen Sean en Julian Lennon, zijn eerste vrouw Cynthia, Brian Epstein en George Martin komen aan het woord. Erg indrukwekkend zijn de momenten met Sean en Julian die over hun vader vertellen.

Imagine toont het succes, maar ook de negatieve kanten van The Beatles; de rellen die hun uitspraken hebben veroorzaakt, de manier waarop Lennon in de verdediging moest schieten, de drugsgerelateerde misverstanden, het stuklopen van zijn eerste huwelijk, zijn part-time vaderschap destijds, etcetera. Zijn leven veranderde enigzins toen de band besloot niet meer te gaan toeren. Lennon ontmoette Yoko Ono en je ziet de frictie die dit opleverde bij de andere Beatles en de producent. Zijn solo-carrière wordt vervolgens weergegeven en besproken, en veel aandacht is er voor zijn boodschap van "liefde en vrede". De bed-in in kamer 1208 in het Amsterdam Hilton hotel wordt uitgebreid gevolgd. Het leven dat Yoko en John in New York en zijn 'lost weekend' zijn één van de laatste wapenfeiten van de registratie.

Het verhaal van Lennon wordt hier vrij compact, maar toch gedetailleerd en intiem weergegeven, geholpen door de privébeelden en het feit dat Lennon zelf de verteller is. Het verhaal wordt prima afgewisseld door muziekfragmenten, die het verhaal ondersteunen en een eigen soundtrack creëren. Zo zie je onder andere het spontane maar laatste 'optreden' van The Beatles op het dak van Apple Records, een fragment van het bekende optreden in The Cavern, Come Together en Give Peace A Chance, en uiteraard hoor je een aantal maal Imagine terug. Dertien maal wordt de dvd opgeluisterd door de prachtige muziek van The Beatles en John Lennon.

De extra's op de uitgave zijn onder andere een korte documentaire over deze film zelf, een interview met Lennon en Ono en een akoestische versie met 3 gitaren van 'Imagine'.  Al met al een absolute aanrader voor de John Lennon en The Beatles-fan.

Wil je deze DVD winnen? Vul het antwoord op de prijsvraag in en maak kans op één van de vijf DVD's!