CD: Marco Borsato - Dromen Durven Delen

2010 is voor Marco Borsato het jaar van de comeback. Niet dat het nou zo stil is geweest rondom de zanger, maar na het faillissement van The Entertainment Group was het een hectische periode waarin muziek niet meer centraal stond. Dit jaar scoorde hij zijn 16e nummer 1-hit, zette hij een aantal grootste concerten in het Westerpark te Amsterdam neer én is zijn nieuwe album uit: Dromen Durven Delen. Inmiddels alweer drievoudig platina!

Hoesje Marco

Vaste prik is de samenwerking met componist John Ewbank, die ook een allesbehalve relaxed jaar achter de rug heeft na zijn scheiding. Het recept voor een deprimerende plaat zou je zeggen. Toch begint de cd lekker positief en met veel power. 'Dichtbij' is een lekker uptempo en doet denken aan hits als 'Dromen zijn bedrog' en 'Binnen'. Kortom: de echte Marco-sound dus! Maar ook zijn andere kant, namelijk de ballads, is terug te horen. 'Niemand weet' is een sterke plaat in dit genre. Het is iets waar Marco de stem voor heeft en Ewbank weet het muzikaal erg goed over te brengen. Hetzelfde geldt voor de track 'Donker'.

Als we het dan toch over artiesten hebben die het zwaar hebben gehad mag Lange Frans niet ontbreken. In een plaat die met een gezellige banjo begint werken beide heren samen. Een echt lekkere combi is het echter niet, Frans kan het beter bij hiphop houden. Echter is het wel een gedurft experiment. Datzelfde geldt voor zijn eerste kerstsingle uit zijn carriere. 'Kerstmis' is een echt feel good nummer dat deze maand ongetwijfeld veelvuldig op de radio te horen zal zijn. Meer dan terecht overigens, wat een vrolijk en energiek plaatje! Ongetwijfeld weer goed voor een notering op de eerste plaats van de Nederlandse hitlijsten.

Daarover gesproken: zijn single Waterkant is ook terug te vinden op het album. Een gevoelige ballad waarin de liefde centraal staat. Ook hier weer een sterke combinatie van Borsato en Ewbank. Uiteraard ontbreekt de samenwerking met Guus Meeuwis ook niet. Het nummer 'Schouder aan schouder' heeft een dubbele lading gezien het feit dat de plaat uitkwam rondom het WK maar ook gezongen wordt door twee artiesten die geraakt werden door het faillissement van TEG.

Dat Marco kan zingen en Ewbank kan componeren is al lang geen geheim meer. Ook deze keer hebben de heren weer hun best gedaan en is er zelfs ruimte geweest voor een aantal experimenten. Niet allemaal even goed geslaagd, maar toch: ze proberen het wel. Elke plaat van Borsato heeft potentie om een nummer 1-hit te worden, maar na een aantal wat rustigere platen zou 'Dichtbij' de ideale single zijn om als opvolger van 'Kerstmis' uit te gaan brengen. Dat is het enige wat er nog ontbreekt aan deze cd: wat meer vrolijkheid en energie. Verder is het weer een sterke plaat van Borsato waarin hij niet geschroomd heeft om zijn gevoelens écht te uiten.