Interview: Weird Al Yankovic

Het is een ijzig koude avond in Amsterdam. Terwijl de eerste fans al uren in de kou voor Paradiso staan om een kaartje te scoren, word ik via de zijdeur naar binnen geloodst. Trappetje af, een paar gangen door en daar is het dan: de hoek van Yankovic. Grote flightcases met meerdere kostuums voor de bandleden staan al in de gang te wachten op vanavond. De allereerste show van Weird Al in Nederland. FOK! was hier ook bij, de recensie kun je hier lezen. Mijn doel is alleen iets anders, namelijk Weird Al ontmoeten. Bij binnenkomst zit hij lekker te mailen en op Facebook. "Hoi, ik ben Al. Wil je wat drinken? Er is bier, water, smoothie, sojamelk...". De toon is gezet.

Weird Al Yankovic

Vijfdaagse Europese tour

De sfeer zit er al goed in bij Alfred 'Weird Al' Yankovic. Met een accordeon midden op tafel en een relaxte blik op zijn gezicht ontpopt zich een ontzettend gezellig gesprek. "De eerste keer dat ik in Nederland was in 1989 om mijn film UHF te promoten. Verder heb ik nog nooit een show in Nederland gedaan dus het is wat dat betreft echt mijn eerste keer." En deze eerste keer, is gezien de Europese tour ook meteen het laatste optreden... Nouja, tour... "Mensen lachen me uit dat ik vijf dagen optreden een tour noem. Ik speelde vier shows in het Verenigd Koninkrijk en eentje hier in Amsterdam, ik heb geen idee hoe ik het anders moet noemen."

Ergens is het apart dat een naam zoals Weird Al niet meer shows kan krijgen in Europa. "We probeerden wel meer plaatsen te boeken, maar de promotors durven het nog niet aan. Dus deze 'tour' zien we echt als een voet tussen de deur." Al geeft ook een reden aan waarom de boekingen op zich laten wachten. "Mensen hebben geen idee wat de show precies inhoudt, het is ook moeilijk uit te leggen. Maar op dit moment hebben we echt geweldige reacties gehad van bezoekers. We hopen nu ook echt dat nadat we mensen hebben laten zien wat we doen en kunnen, het de volgende keer makkelijker wordt om shows te boeken in meer en andere steden." Het Verenigd Koninkrijk is in ieder geval al verkocht, zowel fans als de maatschappij willen Weird Al naar festivals en andere bekende locaties in het land. "En het lijkt me ook echt ontzettend gaaf om weer terug te komen, ik heb een geweldige tijd gehad daar. Maar ook vanavond (8 december, red.) gaat bijzondere rockavond worden." Al vanaf de allereerste tour gaat Al om met de bandleden die hij vandaag de dag nog steeds om zich heen heeft. "Ook vanavond weer. Een lekkere energieke show gaat het worden! Heel veel kostuumwisselingen, er komen animaties op een projectiescherm. het leuke is dat het niet alleen tijdens het optreden wordt gebruikt, maar ook als we ons backstage snel verkleden. Er gebeurt altijd wel iets in de show, er vallen geen stiltes."

Het 'geheime' dertiende album

Er gingen al een tijd geruchten de rondte dat Yankovic het nummer 'Polka Face' ook in Paradiso zou doen. "Jazeker! Het is ook een nummer die op het nieuwe album gaat komen. En dat is het enige dat ik je ga vertellen over de plaat, meer mag ik echt niet loslaten." Maar na enige doorvraag komt er toch nog wat extra informatie vrij. "Nummers die ook op het album komen zijn de tracks die al eerder zijn uitgebracht onder Internet Leaks. Het was destijds een snoepje voor de fans, om het wachten op het nieuwe album wat dragelijker te maken. Zie het maar als een preview. De rest van het album... Nee, dat gaat echt een verrassing worden." Toch blijkt Weird Al niet goed te zijn in het bewaren van geheimen. "De releasedatum is zoals het er nu naar uitziet rond het begin van 2011. Ik ben nu aan het kijken wat de nieuwe single kan gaan worden, als die wordt uitgebracht is het nog maar acht weken wachten." In totaal komen er elf tracks op het album.

Essenti-Al

Sony heeft in oktober van dit jaar de lijn van The Essential... doorgezet. Naast onder andere Santana, Johnny Cash, Bob Dylan en Bruce Springsteen krijgt nu ook Weird Al zijn eigen uitgave. Hoe voelt het om tussen zulke enorm grote namen te staan? "Ongelofelijk. Het is echt een reeks waarbij ik me niet goed genoeg voelde toen ze het me vroegen. Uiteindelijk heb ik het aanbod wel geaccepteerd en het voelt echt geweldig om me nu tot die groep te rekenen." Op de dubbel-cd vinden we 38 nummers die allemaal door Al zijn samengesteld. In zijn ogen staat zijn beste werk op die twee schijfjes. "Natuurlijk vroegen fans wel waarom 'My Bologna' er niet op staat aangezien dat mijn eerste single is, maar in mijn ogen was dat niet een van mijn beste liedjes. Ik wilde echt iets neerzetten wat een tijdscapsule voor zou kunnen stellen. Niet al mijn grootste hits, maar mijn beste werk. En dat is volgens mij goed gelukt."

Polkarama

De voorliefde voor polka begint niet zomaar, ook dat moet een begin hebben gehad. "Op mijn zevende heb ik accordeonlessen gehad tot mijn tiende, vroeger was dat mijn enige instrument. Dus ik speelde van alles op dat ding, van rock & roll tot klassieke muziek. Uiteindelijk speelde ik er ook polka op en vrienden vonden het briljant hoe ik nummers van de Rolling Stones zo speelde. Vanaf toen kwam ik er achter dat het humoristisch was om liedjes zo te spelen. Polka is zo dus echt een onderdeel van mij en mijn act geworden." Maar het is niet de keuze van Yankovic geweest om op de accordeon te spelen. Van alle instrumenten die hij kon spelen, kreeg hij van zijn ouders de trekharmonica. "Ze wilde vast dat ik heel erg populair werd op school, een echte vrouwenverslinder... Bedankt pap en mam." Dat de carrière van Al alleen deze weg zou inslaan, had niemand verwacht. Toch steunden zijn ouders hem hun hele leven lang. "Ze waren al hartstikke blij dat er íemand was in de familie die iets met showbusiness deed. Het feit dat ik al optredens deed was al een enorme cultuurschok voor ze. Maar ze waren ontzettend trots op me."

Weird Al Yankovic

Als ik later groot ben...

Wat niet veel mensen weten is dat Weird Al niet alleen bezig is met zingen. In februari komt er een kinderboek van hem uit onder de naam 'When I Grow Up...'. Een totaal nieuwe weg, maar wel iets wat Yankovic zijn straatje past. "Net zoals vele dingen in mijn leven kwam ook dit totaal onverwachts voorbij. De uitgever van HarpersCollins vroeg aan mij of ik het leuk zou vinden om een kinderboek te maken. Ze was een fan van mijn werk en ze vond ook dat mijn teksten erg goed in elkaar zaten. Maar ik heb er nooit echt moeite voor genomen om te beginnen aan zoiets. Gelukkig gaf ze me een onbeperkt aanbod, dus ik kon beginnen wanneer ik wilde." Maar het duurde nog een flinke tijd voordat Al begon aan zijn boek. Ruim twee jaar na het aanbod begon hij zich min of meer verplicht om het toch maar een start voor te maken. "In al die tijd vond ik andere dingen om eerst te doen. Maar na die twee jaar had ik geen smoesje meer over, dus in de kerstvakantie begon ik maar met schrijven."

Waar bij veel uitgevers een hoop gezeur kan zijn bij het inleveren van het werk, was het deze keer totaal anders. Yankovic legt uit: "Ik kreeg ontzettend veel feedback op mijn materiaal. Als ik bij wijze van spreken een enkel A4'tje inleverde, kreeg ik er drie terug met aantekeningen. Het is echt geweldig om met iemand te werken die meer obsessief en compulsief is dan ik." En het resultaat mag er zijn. Zowel de uitgever als de schrijver vinden het moraal van het boek ook sterk. "Het gaat er over dat je alles kan doen wat je wilt, als je maar in jezelf kan geloven. En wat dat betreft heb ik er ook iets van mijzelf ingelegd. Het is niet bepaald autobiografisch geschreven, maar toen ik vroeger mijn diploma in architectuur kreeg, had ik geen idee welke kant ik op wilde gaan. Op twaalfjarige leeftijd werd door mijn loopbaanbegeleider die kant opgestuurd. Vanaf dat moment richtte ik mijn leven op het worden van architect." Maar het was niet zijn roeping om gebouwen te tekenen. Rond die periode in zijn leven kreeg hij goud advies van zijn ouders, waardoor hij is zoals hij nu is. "De sleutel tot succes in jouw leven, is doen wat je leuk vindt."