Concert: Weird Al Yankovic European Tour 2010

Hij is wit. Hij heeft lang, bruin en krullend haar. Hij zingt en rapt al meer dan 30 jaar. Rara, bij wie ben ik? Je hebt niet voor niets de titel van deze recensie aangeklikt, dus zo moeilijk is het antwoord niet: Weird Al Yankovic. In Paradiso geeft hij het laatste optreden van zijn 'Europese tour', die hem langs vier podia in het Verenigd Koninkrijk bracht en afsluitend in de poptempel te Amsterdam. FOK! was erbij en heeft voor het optreden ook nog een openhartig interview met de artiest gehad. Maarre, hoe was het optreden?

Weirde belletjes

De avond kan zich al karakteriseren na het eerste nummer, 'Polka Face'. Een waar spektakel van 14 nummers, allen 'gepolkaficeerd' tot een track van vier minuten. Dit is het eerste nummer die we kunnunen verwachten op het nog niet bekendgemaakte dertiende album van Weird Al. Gespring, gezang en gelach weerklinken uit de grote zaal van het gebouw, de sfeer zit er nu al in. Maar niet alleen polka wordt er gespeeld, in tegendeel zelfs. Een flinke 27 nummers worden er ten gehore gebracht, van de bekende klassiekers 'Fat', 'Smells Like Nirvana' en 'Skipper Dan' tot de Star Wars-hits 'The Saga Begins' en 'Yoda'. Laatstgenoemde nummers zijn voor de fans een waar cultextravanganza. Weird Al en de bandleden zijn allen verkleed tot een Star Wars-personage, met op de achtergrond zes dansende stormtroopers, een vrolijke Jawa en een swingende Tusken Raider.

Ieder nummer van de setlist is een feest van herkenning voor de doorgewinterde fans. Bij veel tracks, waar eerst een kostuumwissel aan vooraf is gegaan, komen bekende outfits terug. Kurt Cobain-outfit in 'Smells Like Nirvana', rode, plastic helmen met gele ninjaoutfits uit de bekende clip van 'Dare To Be Stupid', de briljante stripact bij 'You're Pityful' inclusief een hele dikke knipoog richting de originele clip met het shirt 'Atlantic Records Still Sucks' en veel meer. De meest memorabele outfit blijft het kostuum die we kennen uit de clip 'Fat'. Een gore, vieze Weird Al springt en danst met het bekende zwarte fatsuit en wiebelende onderkin.

Al is een waar podiumbeest, en dat laat hij merken. Voor even lijkt Paradiso zelfs te klein voor hem. Tijdens het nummer 'Wanna B Ur Lover' flirt hij met zijn rood/zwarte tijgerprintoutfit door de zaal om flink los te gaan. Diep in de ogen kijken, een staande lapdance en wilde lichaamsgebaren, de meiden worden gek. Ook de heren vinden het fantastisch om te zien: sommigen duwen zelfs hun vriendin naar Yankovic toe. Maar niet alleen vrouwen moeten aan de wilde Al geloven, ook een akoestische gitaar wordt aan gruzelementen geslagen na er geen enkele noot op te hebben gespeeld bij 'You Don't Love Me Anymore'.

Weird Al Yankovic sloopt

De complete show bestaat uit de grootste hits en favorieten van Yankovic zelf. Tussen verschillende liedjes door is er op het immens grote scherm een projectie te bekijken. Verschillende hilarische opnames van Al TV, bekende shots uit films en televisieseries waar Al in wordt genoemd of zelf een rol in speelt en absurde animaties. Ook tijdens het spelen van tracks zorgt de projectie voor een goede ondersteuning, zoals originele videoclips, nieuwe opnames van Donny Osmond tijdens 'White & Nerdy' en ludieke nieuwe animaties.

Al zingend en springend verlaten alle aanwezigen na de ruim twee uur durende set terug de kou in. De eerste reacties? "Dit optreden is de beste van dit decennium!" Discutabel... maar het is zeker een fantastische en memorabele avond geweest.

Kijk HIER voor het interview met Weird Al Yankovic en meer foto's.

Setlist:

1) Polka Face