GoldenEye 007

GoldenEye Header

Gespeeld op de Nintendo Wii
Ook verkrijgbaar op de Nintendo DS

GoldenEye 007 op de Nintendo 64 is een game die door velen wordt beschouwd als een van de mijlpalen in het shooter-genre. Naast het gebruik van stealth en verschillende objectives per level, wat in die tijd nog niet zo sterk naar voren was gekomen, heeft de game een ijzersterke multiplayer ervaring neergezet. De makers van GoldenEye 007 op de Nintendo Wii hadden als doelstelling: Hoe kunnen we de beste shooter van de vorige eeuw overtuigend in een modern jasje steken? Heeft deze game de potentie om dezelfde lovende kritieken te ontvangen als zijn grote broer uit 1997?

Wat betreft het verhaal wil ik allereerst één ding kwijt waar ik verder ook geen woorden aan vuil wil maken: Daniël Craig. Mooi, nu we dat achter de rug hebben wil ik naar de rest van het verhaal kijken. De karakters zijn voor de rest allemaal dezelfde acteurs gebleven. Ze zijn in een wat nieuwer jasje gestoken en je ontmoet sommigen op andere plaatsen dan je zou verwachten, maar Xenia, Natalya en Ourumov zitten nog steeds in de game. Je ontmoet mevrouw Onatopp nu bijvoorbeeld als eerst in de nachtclub en je ontmoet Natalya op een andere manier dan je zou verwachten. Het gaat nog steeds over de satelliet GoldenEye en Janus die hier de controle over probeert te krijgen. Het verhaal is gemoderniseerd en op sommige plaatsen veranderd om het zo met de tijd mee te laten gaan.

Uiterlijk
De game ziet er voor een Wii-game erg goed uit. De omgevingen ogen geloofwaardig en de tussenstukjes dragen hieraan bij. Nadat je het eerste, ietwat grimmige, level hebt uitgespeeld, word je getrakteerd op een typische James Bond-opening. Die is precies wat je ervan kunt verwachten: naakte dames die zwemmen, James Bond die een paar mooie poses aanneemt en schelle koperinstrumenten waar een vrouw met een diepe stem over gouden ogen zingt. De ruimtes waar je doorheen sluipt laten zo nu en dan eens wat kleine details los. Denk bijvoorbeeld aan een buis die ontploft zodra je er dichtbij komt of kleine steentjes die van een steile bult rollen waar je net opklimt. Deze kleine toevoegingen zorgen dat de omgevingen tot leven komen, waardoor je niet het gevoel hebt dat je constant in een statische wereld rondloopt.

GoldenEye GoldenEye

Gameplay
De gameplay steekt goed in elkaar. Je kunt kiezen tussen het besturen van James met de Wii Remote, GameCube Controller of de Wii Classic Controller. De gamplay biedt veel vrijheid wat betreft je eigen speelstijl. Als je harde geluiden maakt, word je gespot door een vijand en hij kan dan zijn vrienden erbij halen. Je kunt echter ook een demper op je pistool doen en van voor naar achteren de vijanden één voor één uitschakelen. Als je dan toch gespot bent, heb je ongeveer drie seconden om de bewaker alsnog neer te schieten voordat de hulptroepen opgeroepen worden. Je kunt de meeste levels dus ongezien doorsluipen of als razende moordmachine doorploegen. Naast het uitschakelen van vijanden zul je soms ook met je telefoon foto's maken, mensen analyseren en systemen hacken. Op sommige momenten kun je James even niet besturen en zie je bijvoorbeeld hoe hij op een stijgende helikopter afspringt om er een tracker op te plaatsen, waarna hij er weer afvalt en het schietfestijn verder kan gaan. Tijdens zulke tussenstukjes zul je soms ook eens met de controller moeten schudden of zwaaien (met de GameCube controller zul je met de joystick of C-stick moeten draaien) om niet dood te gaan. De game kent vier moeilijkheidsgraden. Een hogere moelijkheidsgraad bevat meer objectives en maakt het uitschakelen van vijanden een stuk lastiger.

Goldeneye

Multiplayer
De multiplayer van GoldenEye 007 kan op twee manieren gespeeld worden: split-screen met drie vrienden of online. De split-screen mode kent verschillende gametypes zoals de standaard Conflict gevechten, de Golden Gun-mode, een soort King of the Hill-modus en één waarin je zelf de GoldenEye-satelliet mag besturen. In de Golden Gun-spelvariant heeft één speler het gouden pistool dat met één kogel de tegenspelers omlegt. Je kunt per speler kiezen of hij gaat wapperen of twee control sticks onder de duim wil hebben. De online mode kent deze zelfde modes en werkt met een expierence-systeem. Dat wil zeggen dat je naast de XP die je verdient voor kills, bonus XP krijgt voor killstreaks, headshots en melee-attacks. Met een nieuw level kun je een nieuw wapen vrijspelen waarmee je zelf een costum kit kunt samenstellen om de online jachtvelden te betreden. De maps zijn gevarieerd en bieden voor ieder wat wils. Zo zijn er de langgestrekte mappen met gangetjes in het midden die voor zowel snipers als de close combatants genoeg vertier bieden. Het online spelen op de Wii is steady. Er was weinig lag te bespeuren.

Goldeneye

GoldenEye 007 doet het zeker niet slecht voor een van de minst vertegenwoordigde genres op de Wii. Als je eenmaal gewend bent aan de controls is deze game niet slecht. De plotselinge tussenstukken zorgen voor de nodige spanning en houden je scherp. De mogelijkheid om heel het level ongemerkt door te lopen, geven reden om nog eens terug te komen met een hogere moeilijkheidsgraad. Voor sommige mensen is het split-screen tijdperk voorbij. Als de split-sreen matches je niet kunnen bekoren, dan laat de online multiplayer mode je nog wel een aantal keren terugkomen. Goldeneye 007 voor de Wii is een zeer vermakelijke game, die je moet proberen als je niet zo gelooft in shooters op de Wii.

Cijfer
+ Sluipwerk
- Mist vaak wel het gevoel van '97