Boek: Ooggetuigenverslagen van de Slag om Arnhem

Het gebeurt niet vaak dat wij van FOK! een herdruk reviewen. Arnhem van Martin Middlebrook gaat echter over een dermate belangrijk deel van de Nederlandse geschiedenis dat we hiervoor een uitzondering gemaakt hebben.

Martin Middlebrook is een Engels militair historicus die geboren werd in 1932. Hij schreef al meerdere boeken over verschillende oorlogen. Onder andere de Eerste Wereldoorlog, de Tweede Wereldoorlog en de Falklandoorlog waren onderwerpen in zijn boeken. Voor de 50-ste verjaardag van Market Garden werd hij gevraagd een boek te schrijven over de gevechten die plaatsvonden rond Arnhem. Voor het boek interviewde hij meer dan 500 ooggetuigen en deed hij onderzoek in het Airborne Forces Museum in Aldershot (Groot-Brittannië) en het Airborne Museum in Oosterbeek.

Het verhaal van de slag om Arnhem en de nederlaag die de geallieerden leden is natuurlijk bij iedereen bekend. Wie weet er echter precies welke eenheden er vochten en wanneer er ongeveer waar gevochten werd? Alleen de echte diehard wo2 fanaten zullen hier misschien een antwoord op kunnen geven. Martin Middlebrook probeert met Arnhem hier echter een duidelijk verhaal van te maken. Hij heeft echter niet nagelaten ook kritiek te leveren op de beslissingen die genomen zijn, waar mogelijk probeert hij echter ook uitleg te geven waarop deze beslissingen gebaseerd zijn.

Het gevaar van extreem diep ingaan op details is natuurlijk dat het een enorm saai verhaal wordt. Middlebrook is het echter gelukt om er een interessant verhaal van te maken. Voeg daarbij nog de letterlijke quotes van ooggetuigen aan toe en je hebt een heel leuk boek om te lezen.

Zoals gezegd is dit boek een feest van details, dit gaat van hoeveel vliegtuigen er meevlogen bij de landingen en hoeveel er hiervan problemen kregen onderweg tot aan in welke huizen er gevochten werd en soms zelfs hoeveel granaten er af werden gevuurd. Daarnaast vormen deze details in combinatie met de manier van vertellen en de ooggetuigenverslagen een zo sterke combinatie dat je je alles precies voor kunt stellen hoe het ging.

Al met al is dit een boek dat gewoon een absolute must is om te lezen. Je kunt wel veel denken te weten over de gevechten bij Arnhem maar je zult zeker nieuwe dingen leren in dit boek.