Concert: Trentemoller Live in Tivoli

De planken van Tivoli de Oudegracht stonden helemaal volgebouwd met apparatuur. Twee grote tafels met een overdaad aan snoeren, panelen, toetsen, een klokkenspel en een allegaartje aan electronica bezetten de middensectie. Rechts voor in de hoek was de percussie gepropt, de lead-bassist/gitarist had een paar vierkante meter bewegingsruimte en de gitariste moest het met een kleine ruimte op de linkerflank doen. De band was voor en achter ingesloten door een mechanische constructie met lichtbakken en koorden. Vlak voordat de band rond 21.30 opkwam kwam er beweging in die constructie en uiteindelijk werd er een soort gordijn van verticale lamellen gevormd voor en achter de band. Het licht werd gedimd en duistere intromuziek galmde door het volledig uitverkochte Tivoli.

Trentemøller en band stonden half verscholen achter de aparte constructie, felle lichten schenen richting publiek en toen kon de band los, tenminste voor 1 minuut. Er bleek een technisch mankement te zijn en de band vertrok weer, het publiek onwetend achter latend. Gelukkig kwam de band vrij snel terug en zette met evenveel enthousiasme de opener 'The Mash and The Fury' in. Beats en percussie klinken samen als een naderend onweer, bezwerende synthklanken maken het nog onheilspellender en later voegen zich, geheel in stijl, ook de gitaren en de bas zich daar aan toe. Het levert een indrukwekkende intro op van wat een zeer indrukwekkend optreden zou worden. 'Shades of Marble' volgt als tweede track en waardoor de donkere lucht iets opklaart, figuurlijk dan want het halve podium is gehuld in een dichte mist van rook. Speelse beats paraderen door de zaal, bijgestaan door de mix van electronica en minimal techno die even later ontwaart in een Twin Peaks-achtige soundtrack. Daarna zakt de mechanische constructie weer en is de band volledig zichtbaar.

Trentemøller heeft de betovering ingezet en zal tot en met de laatste seconde de aandacht van het publiek vasthouden. In 'Even Though You Are With Another Girl' gaat de deksel van de speeldoos open (inclusief engelenstem) en een sferisch geluid à la Hooverphonic en Portishead ontpopt zich; breekbaar en wonderschoon. Een magisch vervolg wordt gevonden in 'Past The Beginning Of The End', ook weer van de laatste plaat Into The Great Wide Yonder. Live klinkt deze track een stuk meer imponerend: beukende percussie, vette bas, dreunende beats en hypnotiserende klanken worden met volle kracht afgevuurd. De versie op cd verbleekt hierbij. 'Sycamore Feeling' is tevens opzwepender live, versierd met meer dynamiek en grimmige tonen.

De tweede helft van de set grijpt dan ook terug naar het debuut van de talentvolle Deen. 'The Very Last Resort', 'Miss You', het resonerende 'Vamp' en het overheerlijke 'Take Me Into Your Skin' worden heet opgediend. Het publiek geniet overduidelijk en komt steeds meer los. De opbouw van de set is slim gekozen en de extreem dansbare tracks zijn voor het laatst bewaard. Zeker in deze live-vorm waar de energie vanaf spat. Bij 'Silver Surfer Ghost Rider Go' klapt het hele publiek in hoog tempo mee en staat de zaal te stuiteren op de klanken die even doen denken aan Dick Dale & His Del-Tones op speed. De apotheose wordt bereikt bij de toegift 'Moan': op plaat redelijk ingetogen, maar live een combinatie van Massive Attack en Pendulum die iedereen meevoert en meekrijgt. Stilstaan is geen optie of je hebt het gewoonweg niet begrepen. Trentemøller live in concert gaat in overdrive, de turbo staat aan en de soundscapes delen rake klappen uit. Puur genot!

Setlist:

01. The Mash and The Fury

02. Shades of Marble