CD: VA - Project Hardcore.nl

Ook dit jaar werd Project Hardcore.nl weer gehouden in de Silverdome te Zoetermeer. Met name als Paul Elstak, Neophyte en Nosferatu stond er weer een sterke line-up, garant voor de nodige harde beats. De compilatie-cd mag dan natuurlijk niet ontbreken. Het eindresultaat bestaat uit twee schijfjes vol beukwerk!

Het eerste schijfje bevat mainstream en is gemixed door The Viper en de heren van Art of Fighters. Het nadeel van deze mix-cd's is dat vaak dezelfde tracks de revue passeren. Ook hier komen bekende plaatjes als "Evil Inside", "Atrocious" en "My Music World" voorbij. Goede tracks, maar te vaak gehoord. Gelukkig staan er ook een paar tracks tussen die nieuw zijn. Het anthem voor Project Hardcore.nl bijvoorbeeld. Dit jaar geproduceerd door Nosferatu. De laatste tijd is hij al goed bezig wat betreft zijn creaties en ook deze is weer eentje om van te smullen. In eerste instantie is het weinig bijzonders, maar vanaf de break gaat het heerlijk los in combinatie met het strakke vocale werk van MC Alee.

Ook G-Town Madness & The Viper zetten weer een sterke samenwerking neer. "Rock This MF" is hard en melodieus, net als hun vorige platen. Het is steeds weer hetzelfde recept, maar het werkt wel. In tegenstelling tot "In The Shadow" van Tommyknocker. Een redelijke track van een man die in het verleden meerdere malen bewezen heeft hele goede dingen te kunnen maken. Ook het noemen waard is "System Crash" van Amnesys feat Lenny Dee. Wat een vette break en een power zit er in! Het beste is tot het laatste bewaard: "Abandon" van Ophidian. Dat hij een geniaal producer is was al bekend en ook deze track is weer een meesterwerkje. De opbouw is lang en duister, maar als het daarna los gaat is het genieten geblazen!

Deze laatste track is een voorproefje op hetgeen wat er op de tweede cd staat. Negative A en Tymon laten de speakers flink zwoegen met hun duistere klanken en snoeiharde bassdrums. De heren beginnen met een "laag" (tja, wat is laag als je het over hardcore hebt) aantal BPM en voeren dat langzaam maar zeker op. Met 28 tracks in 78 minuten wordt er lekker flink doorgeramt en dat komt de afwisseling en de tempo van de mix ten goede.

Een hele dikke track is "Experimental Injection" van Waldhaus & Stormtrooper. Een simpele maar o zo energierijke track met een hele, hele dikke kick. Deze laatste doet nog een dunnetjes over met Tymon op hun track "Deadly Kicks". Die naam wordt zeker eer aan gedaan. Hoe dichter we bij het einde komen, hoe dieper de kicks en hoe hoger het tempo. Wederom Ophidian, The Outside Agency, Enoid en Negative A zijn een paar namen die de mix vol gas afsluiten. Geen blije melodieen of lange breaks. Gewoon keihard raggen!

De eerste cd is oké, het tweede schijfje is meer dan de moeite waard. De energie die in deze mix zit is ongekend en bevat een hele hoop heerlijke plaatjes om je ouders, huisgenoten of buren eens even flink mee wakker te schudden. Voor beide cd's geldt dat het mixwerk lekker strak is en vlot wegluistert. Kortom: een geslaagd project!