CD/DVD: Mogwai - Special Moves

Veel bands komen na 15 jaar muziek maken met een 'Best of' plaat, ééntje die hen vaak ook nog eens opgedrongen wordt door een platencontract. Niet dat dat altijd vervelend uitpakt, maar het kan afbreuk doen aan de intenties en sfeer die een band wil neerzetten. Neem de 'Best of' van Radiohead enkele jaren terug, prachtige muziek maar bij die band hoort geen commerciële verzamelaar. Zo is het ook bij Mogwai, een post-rock ensemble met behoorlijke staat van dienst en prachtige albums die het moeten hebben van sfeerscheppingen, overgangen en een uitgesponnen brei van muziek. Dat kan je niet met recht samenvatten in een aaneenschakeling van singles. Toch bezorgt Mogwai je met de uitgave van Special Moves een soort van historisch overzicht van de band voor, en wel op de enige manier die recht doet aan hetgeen Mogwai produceert, een live-album. Eindelijk zullen velen misschien zeggen na zes studio-albums en een flinke stapel EP's.

Special Moves is opgenomen in de Music Hall of Williamsburg te Brooklyn, New York op 27, 28 en 29 augustus 2009 terwijl de band tourde met The Twilight Sad. De release komt in verschillende vormen, zo is er de CD + DVD uitgave, de 3 LP uitgave en het Deluxe pakket met al het voorgenoemde erin. Helaas is de laatste alweer uitverkocht. Als je je niet aan het vinyl wilt wagen, is er het nadeel dat je de encores van het concert mist op CD. Sommige encores staan wel op de kortere DVD tracklisting. Zo komen 'The Precipice', 'New Paths To Helicon Part 1', 'Scotland's Shame' en 'Batcat' in toepasselijke zwart-wit beelden aan bod. Op de DVD staan daarnaast nog vier tracks van de reguliere set en tien minuten live-materiaal onder de noemer Live at Reims. Op de 'Burning' DVD worden de nummers even bijgestaan door aansluitende beelden van de trip naar een verregend Brooklyn.

De cd bevat 11 tracks die het werk van Mogwai mooi belichten, elke plaat komt terug in de setlist. Van het recente 'I'm Jim Morrison, I'm Dead' tot aan vervlogen werk zoals 'Cody' en het epische 'Mogwai Fear Satan'. Wat opvalt is dan hoe consistent de band is blijven klinken door de vele jaren heen. Natuurlijk heeft iedere fan een favoriete plaat, maar het nieuwere materiaal past met gemak qua sfeer en kwaliteit naast de old-school Mogwai geluidsmuren.
Qua geluid zit het ook wel snor op deze plaat. Subtiele momenten pakken je even goed bij de lurven als de volumineuze uitspattingen in hun nummers, gebalanceerd maar intens geregistreerd op deze liveplaat. De spaarzame vocalen waren het lastigste om naar voren te brengen zo blijkt, maar Stuart Braithwaite blijft grotendeels overeind tijdens zijn vocale sessies in deze registratie.

Mocht je nu de CD+DVD combo kopen dan kan je de 6 missende tracks met behulp van een bijgeleverde code nog gratis downloaden, zodat je de hele registratie toch nog kan beluisteren. Toch aardig van ze. Maar zelfs zonder deze 6 tracks is de uitgave al de moeite waard. Mogwai-liefhebbers hebben al iets voor op hun verlanglijstje.