Fallout New Vegas

Gespeeld op de Xbox 360, ook beschikbaar op de  PlayStation 3 & PC

Obsidian is de studio achter Alpha Protocol; de spionage-RPG die echt wel heel veel potentie in zich had, maar toch met recht een mislukking genoemd kan worden. Juist deze studio heeft ons Fallout New Vegas (FNV) gebracht, de spirituele opvolger van het uitermate goede Fallout 3. Ik kan je garanderen dat Obsidian een product aflevert met een kwaliteit die op geen manier te vergelijken is met Alpha Protocol en zeer zeker dezelfde klasse heeft als Fallout 3. Echter eerlijk is eerlijk, Fallout 3 stamt uit 2008 en een opvolger van een game die twee jaar later op de markt komt hoort nog een paar treetjes hoger te staan. De vraag is of Obsidian het voor elkaar heeft gekregen en niet simpelweg meer van hetzelfde heeft geleverd. Al zouden de meeste Fallout 3-fans daar waarschijnlijk al genoegen mee nemen.

 

 

Kleine geschiedenisles
Eerst is het belangrijk de keuze voor Obsidian toe te lichten. Met een beetje voorgeschiedenis is deze keuze namelijk helemaal niet zo raar als je nu misschien denkt. Fallout 3 was namelijk in eerste instantie in ontwikkeling bij Black Isle Studios, die dan weer in bezit was van Interplay Entertainment. Deze goede mensen waren onder andere verantwoordelijk voor de eerste twee delen uit de Fallout-serie. Helaas ging het financieel niet zo lekker met Interplay en bij Black Isle Studios werden daardoor de deuren gesloten. Erger nog; de licentie werd verkocht aan Bethesda Softworks. Nu hebben deze een topgame afgeleverd met Fallout 3, maar je kunt je voorstellen dat de ontwikkelaars van Fallout en Fallout 2 goed baalden dat ze hun project niet hebben kunnen afmaken. Ondertussen hadden ze al wel weer een baantje gevonden bij Obsidian die tot hun grote vreugde de opdracht kreeg voor een spirituele opvolger van Fallout 3. Je kunt je voorstellen dat dit niet helemaal toevallig is geweest. Op een bepaalde manier is Fallout New Vegas dus de echte Fallout 3 of (laten we het wat nuanceren) de game die Fallout 3 had moeten zijn volgens de makers van Fallout & Fallout 2. Genoeg geschiedenis, op naar de game!

 


I did it my way
De setting in FNV is hetzelfde als in Fallout 3, maar toch een tikkeltje anders. Het is het jaar 2281, een paar jaar na de gebeurtenissen van de vorige game, wat dus betekent dat de grote oorlog nu ruim 200 jaar geleden is. In plaats van in de woestenij van Washington DC speelt het verhaal zich af in Las Vegas, Nevada en de Mojave Desert (Mojave Wasteland genoemd). Mojave is minimaal net zo groot als de Capital Wasteland uit de vorige game, maar in tegenstelling tot Washington is Las Vegas niet direct geraakt door de nucleaire aanval. Gebouwen zijn dus grotendeels intact en je zult zelfs zien dat de natuur weer begint te leven in de woestenij. Een plantje hier en daar en sommige zijn zelfs eetbaar! Vaker worden ze echter gebruikt om speciale middeltjes te fabriceren op een kampvuurtje. Denk dan niet alleen aan health en stat-boosters, maar ook aan het maken van ammo, onderdelen enz. Dit lijkt een kleine toevoeging, maar als je je gaat wagen aan de hardcore mode zal het een cruciale skill zijn om onder de knie te krijgen. Deze hardcore mode is overigens veruit de beste toevoeging die Obsidian levert!

Niet voor mietjes
Aan het begin van de game wordt gevraagd of je je wil wagen aan de 'hardcore mode', waarbij de makers je aanraden er niet aan te beginnen als je geen ervaren gamer bent. Masochist die ik ben gooi ik de mode natuurlijk gelijk aan en dat heb ik geweten. Het realisme wordt een paar graadjes omhoog gegooid en het is nu zaak te leven als een echt mens. Dat betekent regelmatig eten, drinken en slapen, maar ook alles (zelfs ammo) heeft een gewicht. Weg was de tijd van dagen achter elkaar rondrennen, het ondoordacht volledig leegplunderen van alles wat ik zag en het leven op stimpacks. Slaap je niet genoeg? Dan zal je karakter gedesoriënteerd raken en wazig gaan zien. Wil je fast-travelen? Prima, maar niet zo ver dat je karakter uitdroogt. Pak daar de constante zorg van opbouwende straling bij en simpelweg in leven blijven blijkt een enorme taak! Een geweldige toevoeging.

 


You’re special!
Als je Oblivion of Fallout 3 hebt gespeeld weet je dat de main quest alleen maar de kapstok is voor een gigantische wereld vol avontuur en uitdagingen. Fallout New Vegas is niet anders. Dit keer start je niet in een bunker, maar in een graf. Je bent een koerier en tijdens je laatste opdracht heb je je eigen graf moeten graven om vervolgens door je hoofd geschoten te worden. Natuurlijk weet je het voorval te overleven en een aardige dokter reconstrueert je hoofd; het moment dat je je eigen karakter in elkaar knutselt. Dit gaat een stuk rapper dan in Fallout 3, maar de basis is hetzelfde. S.P.E.C.I.A.L. bepaalt je standaard stats en skills, waarbij de perks nog wat extra diepgang geven. Voor mensen die het systeem nog niet kennen: S.P.E.C.I.A.L. staat voor Strength, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility, and Luck. Je krijgt de optie ieder van deze een waarde toe te kennen tussen de één en tien, waarbij je maar een beperkt aantal punten krijgt om te verdelen. Deze waarden bepalen dan weer je skillswaarde die op hun beurt invloed hebben op de stats van je karakter. Perks gebruik je voor speciale boosts, jolige effecten en ga zo maar door. Mijn tip aan beginners; steek wat tijd in het begrijpen van dit systeem. Het heeft namelijk effect op ongeveer alles wat je kan doen in de game. Is je lock pick skill bijvoorbeeld te laag, dan zul je zien dat iedere gesloten deur een enorm obstakel wordt. Ben je niet sterk genoeg, dan zul je bijna niets mee kunnen dragen en ga zo maar door. Leuk om te weten: de barter skill is lang niet meer zo nutteloos als hij was in Fallout 3! Het is zelfs een waardevolle skill geworden.

De wijde wereld in
Is karakter klaar, dan ben je in feite vrij te doen waar je zin in hebt. Was je primaire doel in Fallout 3 het vinden van je vader, in New Vegas ben je op zoek naar de kerel die besloot je gezicht aan gort te schieten. In de achtergrond woedt er ondertussen een oorlog tussen de New California Republic (N.C.R.) en de Legion onder leiding van (hoe kan het ook anders) Caesar. Zij strijden om het bezit van Hoover Dam, een bron van schoon water en elektriciteit. Twee zaken die vrij schaars zijn in een post-apocalyptische wereld, kun je je indenken. New Vegas is ondertussen ook een gewilde plaats, want dit is één van de weinige steden die geheel intact is gebleven. De gokstad staat onder leiding van de mysterieuze Mister House en zijn robots bewaren de orde. De NCT lijkt op het Amerikaanse leger en gaat dus ook langzaam gebukt onder bureaucratisch ongein. De Legion aan de andere kant bestaat uit slaven en woestelingen die alles veroveren wat op hun pad komt. Het moge duidelijk zijn wie de slechteriken en wie de goeden zijn, of toch niet?