Film: The Social Network

Facebook is vijfhonderd miljoen leden rijk. De wereldbevolking telt zes miljard mensen. Kortom, één op de twaalf mensen heeft een Facebook-account. Je buurmeisje staat erop, je vroegere schoolvrienden, je vakantieliefde. Facebook is ooit begonnen door een student op Harvard in de VS met als doel het studentenleven online vast te leggen. De oprichter van de site is Mark Zuckerberg en was dus in den beginnen begonnen als een site alleen voor de Harvard Universiteit.

De oprichting van de site is niet geheel zonder slag of stoot gegaan. Over dat gedeelte van het succesverhaal gaat de film 'The Social Network'. Mark Zuckerberg wordt in deze film fenomenaal gespeeld door de Jesse Eisenberg. De hoogbegaafde nerd was al niet echt populair bij de dames op de universiteit. Nadat hij de online smoelenboeken van de verschillende studentenverenigingen had gehackt en daar een 'hot or not'-site van gemaakt had, werd hij er niet echt populairder door. Wel had hij maar liefst 22.000 hits in een uur waardoor ook meteen het netwerk op Harvard plat kwam te liggen.

Dat was meteen het moment dat hij in contact kwam met de broertjes Winklevoss. De twee professionele roeiers hadden samen met hun compagnon een idee voor een website. De website zou 'HarvardConnection' heten en studenten zouden hun leven erop vast kunnen leggen. Mark was met dat plan aan de haal gegaan en had zelf de hele hap online gegooid en tot een succes gemaakt. Mark werd door de drie aangeklaagd.

Dan hebben we ook de huisgenoot van Mark. Hij heeft financieel meegeholpen aan de opbouw van TheFacebook (zoals de site in het begin werd genoemd). Ze waren de twee beste vrienden, Mark deed de technische kant, Eduardo Saverin deed het financiële gedeelte. Sean Parker, oprichter van Napster en gespeeld door Justin Timberlake, kwam tussen de twee en had grote plannen met de site. Omdat hij werd verstoten, spande Eduardo een rechtszaak aan tegen zijn vriend, Mark. Hij eist maar liefst 600 miljoen dollar.

De hele film gaat eigenlijk over de twee rechtszaken met daar tussendoor het verhaal van hoe het was begonnen tot de registratie van de één miljoenste bezoeker. Omdat er vaak met technische termen wordt gegooid, zal het misschien voor mensen zonder technische achtergrond wat lastig zijn om stukken uit de film te begrijpen. Daarnaast zit er ook een redelijk hoog tempo in de film. Zo maakt de site ineens een groeispurt zonder daar veel van te laten zien. Ook Justin Timberlake deed het verrassend goed in de film. Ik kon een hele andere kant van de zanger zien, een leuke kant.

The Social Network is zeker een leuke film, maar wil je niet na hoeven te denken bij een film, dan zou ik deze overslaan. Het is een mooi verhaal geworden en er zat ook een hoop spanning in.