Concert: MGMT

Maandag 4 en dinsdag 5 oktober stond de New Yorkse electropopgroep MGMT (afkorting van Management) in het Amsterdamse Paradiso. Beide avonden waren erg snel uitverkocht en dus stond het maandagavond vol met mensen, wachtend op de band. De laatste keer dat ze in Nederland optraden was immers al twee jaar geleden. FOK! was erbij op maandagavond 4 oktober.

In het voorprogramma stond het indiepopbandje Dum Dum Girls, bestaande uit vier dames uit Californië. Helaas was het voorprogramma niet echt een goede start van de avond. Alle nummers leken op elkaar, de drumster deed steeds hetzelfde ritme en de zangeres kwam soms niet boven de muziek uit. Interactie met het publiek was eveneens ver te zoeken en het publiek beantwoordde dit met een matig applaus.

Toen eindelijk de mannen van MGMT het podium op kwamen, klonk er wel een enorm applaus. Het publiek had er in ieder geval zin in, maar dat gold niet altijd voor de band. Ook bij het hoofdprogramma was interactie met het publiek ver te zoeken. Op het eeuwige cliché, "you're the best audience ever", na was er nauwelijks contact met het publiek. Tijdens de liedjes werd er weinig gesprongen en gedanst, wat ook kwam door de interesse van het publiek. Deze waren zichtbaar niet bekend met de nummers op het nieuwste album Congratulations, maar ging wel weer los tijdens 'Time to Pretend' en 'Kids' van het debuutalbum Oracular Spectacular. Pas aan het eind van de setlist kwam het publiek echt in beweging bij het laatstgenoemde nummer.

Dat het publiek weinig bekend was met de nieuwste nummers van Congratulations zal deels ook liggen aan de band zelf, omdat ze er bewust voor gekozen hebben om de nummers niet echt radiovriendelijk te laten klinken. Hierdoor zullen weinig nummers gedraaid worden en bekend worden onder de grote massa. Helaas werkten Andrew VanWyngarden en Ben Goldwasser van de New Yorkse band er ook niet echt aan mee om er een spetterende avond van te maken. De eerdergenoemde interactie miste heel erg en ook het spelen met enthousiasme was soms ver te zoeken. Ook had de zanger aan het begin van de avond even moeite om de juiste stem te vinden.

MGMT gaf het publiek wat ze wilden hebben, namelijk de klassiekers van het debuutalbum, maar hadden er zelf weinig plezier in. Geen contact met het publiek, geen spetterende acties op het podium en weinig beweging van de bandleden. Het is geen legendarische avond geworden en MGMT bewijst dat de nummers op een album perfect werken, maar dat het live nog wat tekortschiet. Het feit dat het publiek pas echt los ging aan het eind van de set, bij 'Kids', zegt eigenlijk al genoeg.

Foto's van Bart Heemskerk
Was jij er ook bij in Paradiso en vond je het ook iets tegenvallen? Of vond je het juist wel de 35 euro toegangsprijs meer dan waard? Reageer dan hieronder en discussiëer mee.