Global Agenda Sandstorm

Exclusief voor PC

MMO’s krijgen van mij een speciale behandeling. Eén van de moeilijkste opgaven is namelijk een game beoordelen die constant groeit; immers was WoW ook buggy as hell toen het uitkwam. Met veel ervaring op MMO-gebied weet ik precies wat zo’n game maakt of kraakt, en het futuristische Global Agenda Sandstorm laat gemengde gevoelens achter. Kan deze game overleven in een wereld bezaaid met de lijken van zijn MMO-concurrenten?

Een fenomeen dat sinds kort steeds meer voeten in de aarde heeft is een MMO free-to-play maken. Global Agenda pretendeert dat ook te hebben, samen met een trial (demo) waar je tot level 12 kan. Het enige wat je moet doen als je klaar bent met de trial (en je bent erg snel level 12), is Global Agenda kopen om onbeperkt te kunnen spelen. Best makkelijk en het scheelt in de administratie. Je moet alleen zo nu en dan de ‘uitbreidingen’ kopen voor wat nieuwe content. Ook kun je zogenaamde boosters betalen om het verkrijgen van XP en speciale items te versnellen. Het lijkt lucratieve business, maar of het ook werkt op lange termijn is maar de vraag.

GA2


Het is het jaar 2155 en de wereld is net door het oog van de naald gekropen bij het uitbreken van de derde wereldoorlog. Uit de as rees het totalitaire Commonwealth op als een wereldregering die de bevolking onderdrukt. De overgebleven facties slaan de handen ineen om het regime omver te werpen.

De game is een van de eerste degelijke third person shooter-MMO’s die er zijn. Goed, All Points Bulletin was er ook een, maar lang niet zo solide uitgewerkt als Global Agenda. Als beginner kun je kiezen uit vier verschillende klassen namelijk Assault, Recon, Medic en Robotics, elk met hun eigen skills en speelwijze. Kies en pas met een hoop opties het hoofd van je karakter aan en je kunt beginnen met een tutorial, dat ook meteen het begin van het verhaal uitlegt. Tijdens de tutorial word je namelijk bevrijd van de Commonwealth die probeerden van jou de perfecte soldaat te maken. Je krijgt je eerste wapens en je eigen jetpack - je nieuwe vorm van vervoer in Global Agenda. Tegen het einde van de tutorial ben je al level zes en smaakt het geheel naar meer - maar zoeken naar datzelfde soort gameplay is helaas tevergeefs.

GA1

Na een introductie van de ‘good guys’ kom je in de speelwereld terecht waar iedereen vrij rondwandelt. Het chatvenster zit vol met volk, vooral verkopers, wat de game op het eerste gezicht de illusie geeft dat een groep vinden niet moeilijk is. Zodra je je beginquests hebt opgepikt kun je naar het eerste land, de Sonoran Desert. Hier ben je nogal op jezelf aangewezen, en als je eerder MMO’s hebt gespeeld is het wat makkelijker om je weg te vinden - maar beginners kunnen hier met de handen in het haar zitten.

Allereerst is je HUD ongemakkelijk uitgevoerd: je health- en powerbalk zweven pontificaal in het midden naast je crosshair. Je kunt ze alleen een andere vorm geven, maar weghalen werkt niet. Later kom je erachter dat het pure noodzaak is omdat je heel vaak je health en vooral je power in de gaten moet houden. Het schieten en het vliegen met je jetpack kost namelijk die power, en daarnaast moet je zorgen dat je tijdens het vliegen goed moet opletten om niet zonder kogels te zitten. Het inventory en equipmentscherm zijn eveneens aardig verwarrend en ook de icoontjes van je lichaamspantser zijn allemaal hetzelfde. Je komt er na een tijdje op eigen houtje achter dat deze ook op een andere manier worden geordend dan alleen kleur, namelijk naam. Pantser en wapens hebben soms meerdere lettertjes erachter, zoals [r] of [d] om aan te geven dat de rate of fire hoger is of damage resistance. Een rommelige oplossing, maar functioneel.

De graphics willen en kunnen wel goed zijn, maar het komt amper uit de verf aangezien de meeste landschappen leeg en kapotgeschoten zijn. Je karakter zelf is degelijk vormgegeven maar ook deze MMO weet niet het verschil tussen luchtig en serieus, waardoor het allemaal een beetje vrolijk aandoet. Weinig origineel dus. Wat wél goed is, zijn de animaties. Het slaan met je zwaard of bijl gaat bijvoorbeeld vloeiend van slag naar slag zonder ongemakkelijke armbewegingen.

GA4


Wat Global Agenda zo uniek maakt is de setup. Eigenlijk een MMO waarbij PlayerVersusEnvironment (PvE) op de tweede plaats komt, omdat PlayerVersusPlayer (PvP) hier veel leuker is. Sommigen vergelijken de game met Team Fortress 2 in combinatie met Tribes. TF2, omdat de teamgames qua type veel overeenkomsten bieden met de speelstijl van Valves FPS. Robotics kunnen namelijk sentries en healstations bouwen, Assault fungeert als heavies, enzovoort. Tribes wordt genoemd vanwege de jetpack-actie.  De vergelijkingen zijn begrijpelijk, maar de game biedt te weinig van de gameplay van beide om het een goede combinatie te maken. Het zorgt desondanks voor vermakelijke momenten. Ook kun je meedoen aan Raids en Ultra-Max Security PvE-missies. Echter, als je een groep kan vinden om te spelen; meestal moet je naar een andere server kijken om daadwerkelijk aan de bak te kunnen. Met alle lag van dien. Gelukkig is dit sinds een laatste patch beter opgevangen.

GA3

Global Agenda is een degelijke MMO, met een goed uitgewerkte third person shooter als basis. Ik denk zelfs dat het langer vol te houden is dan menig ander MMO, zowel voor de speler als de levensduur van de game zelf. Maar de onduidelijke HUD, de saaie landschappen en het hoge zoek-het-zelf-maar-uit-gehalte maken van deze MMO een matte afwerking van wat het had kunnen zijn. Probeer de trial vooral een keer uit als je zin hebt in wat nieuws.

 

Pluspunten
Minpunten
Cijfer
+ Degelijke graphics en goede animaties
- HUD ondoordacht en verwarrend
7
+ Multiplayer (PvP) vermakelijk
- Saaie, lege open werelden
+ Geen maandelijkse kosten
- Voor beginners onduidelijk